مدیرعامل شرکت گروه ملی صنعتی فولاد ایران:

وضعیت رو به رشد گروه ملی فولاد نیاز به مساعدت بانک ها برای افزایش تولید است

مدیرعامل شرکت گروه ملی صنعتی فولاد ایران گفت: تنها مشکل ما کمبود سرمایه در گردش است که اگر بانک‌ها مساعدت و مصوبات ستاد تسهیل را اجرایی کنند و تسهیلات لازم را ارائه دهند گروه ملی می‌تواند کارخانه‌های بیشتر بسازد و با ظرفیت بیشتری تولید داشته باشد.

به گزارش خبرنگار عروج، علی محمدی مدیر عامل شرکت گروه ملی فولاد در نشست خبری که،روز چهارشنبه در اهواز برگزار شد گفت:شرکت گروه ملی فولاد به عنوان اولین شرکت فولاد ایران در سال ۱۳۴۲کلنگ خورد.


وی در خصوص ظرفیت های این شرکت اظهار کرد: در گروه ملی فولاد ۸خط تولیدی و ۶کارخانه با ۳هزار نیرو فعالیت می کنند.


علی محمدی، تامین آب غرب اهواز، دارا بودن ۴۰درصد از سهام فولاد اکسین خوزستان، باشگاه استقلال خوزستان، یک الی دو شرکت بازرگانی و ۲۷۰هزار هکتار زمین را از دیگر ظرفیت های این شرکت معرفی کرد.


وی ادامه داد: بهترین سال‌های گروه ملی با تولید حدود ۱.۷ میلیون تن در سال‌های ۱۳۹۰ و ۱۳۹۱ رقم خورده است.

وی افزود: پس از خصوصی‌سازی، رونق تولید در این مجموعه بیشتر شد اما پس از بحث پرونده‌های کلان فساد اقتصادی تولید در این کارخانه به حدود ۹۷ هزار تن رسید و عملا کارخانه‌ها تعطیل شد و مشکلات کارگری بسیاری به وجود آمد.

وی ادامه داد: در سال‌های اخیر و پس از حل مشکلات کارگری در مجموعه گروه ملی فولاد ایران تلاش شده است تا رشد و رونق تولید محقق شود.

مدیرعامل شرکت گروه ملی فولاد ایران با اشاره به این که میزان تولید ما در سال ۱۳۹۸ حدود ۲۴۰ هزار تن و در سال ۱۳۹۹ به حدود ۴۷۰ هزار تن و مجددا در سال ۱۴۰۰ میزان تولید به ۳۶۰ هزار تن کاهش پیدا کرد.

محمدی افزود: خوشبختانه با تلاش‌های انجام‌شده در گروه ملی صنعتی فولاد ایران امسال پیش بینی می‌کنیم که تولید ۴۷۰ هزار تنی در شرکت محقق شود.

وی بیان کرد: در گروه ملی دیگر دغدغه حقوق نداریم و وضعیت تولید بسیار خوب است.

مدیرعامل شرکت گروه ملی صنعتی فولاد ایران افزود: در مقایسه شرایط سال گذشته با امسال نارضایتی‌های گذشته از بین رفته و رضایت در کل مجموعه شرکت به وجود آمده است و اگر با همین فرمان پیش برویم هیچگاه گروه ملی به مشکلات گذشته برنمی‌گردد.

وی بیان کرد: هیچ ریالی به گروه ملی تزریق نشده است و خودمان با دست خالی به این شرایط کنونی رسیده‌ایم. همه مشکلات و ناآرامی‌ها برچیده شده است و شرایط بسیار خوبی را تجربه می کنیم.

مدیرعامل شرکت گروه ملی صنعتی فولاد ایران تصریح کرد: اگر می‌خواهیم اتفاقات گذشته در گروه ملی رخ ندهد باید طرح‌های توسعه‌ای با ارزش افزوده بالا ایجاد کنیم زیرا زیرساخت‌ها در شرکت بسیار خوب است و می‌توانیم با احداث کارخانه‌های جدید زمینه‌ساز توسعه این مجموعه شویم.

وی گفت: به جای اینکه شرکت‌های بزرگ فولادی تقویت شوند که به نفع صنعت فولاد کشور است، مجوزهای بسیاری برای واحدهای کوچک فولادی بدون توجه به بحث تامین انرژی و صادر شده که باعث بروز مشکلات بسیاری برای شرکت‌های بزرگ فولادی کشور که عمدتا دولتی هستند شده است.

مدیرعامل شرکت گروه ملی صنعتی فولاد ایران گفت: کارخانه‌های فولادی کشور در حال حاضر با ۵۰ درصد از ظرفیت خود فعالیت می‌کنند و این مساله به دلیل این است که زنجیره گسترش پیدا می‌کند اما به درستی این اتفاق رخ نمی‌دهد و باعث می‌شود تا واحدهای فولادی نتوانند با تمام توان و ظرفیت خود فعالیت کنند.

علی محمدی مشکل کمبود سرمایه در گردش را مهمترین چالش گروه ملی دانست که اگر بانک‌ها مساعدت و مصوبات ستاد تسهیل را اجرایی کنند و تسهیلات لازم را ارائه دهند گروه ملی می‌تواند کارخانه‌های بیشتر بسازد و با ظرفیت بیشتری تولید داشته باشد.

وی به برنامه تولید ۱۰۰ هزار تنی در اسفندماه اشاره و تصریح کرد: اگر در تامین برق و گاز شرکت مساله‌ای پیش نیاید، در اسفندماه امسال ۱۰۰ هزار تن تولید خواهیم داشت.

مدیرعامل شرکت گروه ملی صنعتی فولاد ایران افزود: در صورت تحقق این تولید شرکت سود آور می‌شود و وارد مرحله جدیدی خواهیم شد که مشکل سرمایه درگردش حل می‌شود.

محمدی با بیان اینکه طرح‌های توسعه‌ای را در گروه ملی فولاد در برنامه داریم، افزود: دو خط تولیدی در گروه ملی بیش از ۶۰ سال قدمت دارند که قطعا توان رقابت با شرکت‌ها و خطوط جدید را ندارد.

وی یادآور شد: با این شرایط باید نسبت به احداث خطوط و کارخانه‌های جدید که توان رقابت پذیری بالایی دارند اقدام شود. همچنین در گروه ملی ۳ خط تولید ۴۰ ساله و دو خط تولید با سن بالای ۱۸ سال فعالیت دارند.

مدیرعامل گروه ملی صنعتی فولاد در پاسخ به سوال و پیشنهاد امین غفاری،مدیر مسئول عروج، در رابطه با تشکیل سندیکای کارگری قوی برای پیگیری مطالبات گفت: ما ملزم به تشکیل شورا یا سندیکا در این شرکت نیستیم.

وی اظهار کرد: سابق انجمن های اسلامی یا شوراهای کارگری وجود داشت که اکنون نماینده کارگر در کمیته انضباطی، کمیته تامین پاداش و غیره با نظارت اداره کار و انجام انتخابات وجود دارد که غیر از ما مطالبات کارگران را پیگیری می کنند.


وی در پایان پاسخ داد: شاید نماینده کارگر، نماینده رئسا و سرپرستان و نماینده مدیر عامل در کنار هم بتوانند سندیکای مورد نظر را تشکیل دهند.