«هنر برای هنر»، بی‌بنیان‌ترین حرف سده اخیر است/ شهید آوینی پرچمدار سینمای استراتژیک بود

جمله هنر براي هنر سياست براي سياست، علم براي علم و اخلاق براي اخلاق است و اين‌‌ همان مسئله‌اي است كه امروز مي‌گويند ساختار و هنر ارزشي و غيرارزشي نداريم.

نشست بررسی «سینمای استراتژیک» در ادامه سومین هم‌اندیشی متفکران و سینماگران انقلاب اسلامی شب گذشته با حضور حسن عباسی رئیس اندیشکده یقین در حاشیه تالار سوره حوزه هنری برگزار شد.

براساس این گزارش، حسن عباسی در ابتدای این مراسم با اشاره به حضور چشمگیر مردم در راهپیمایی یوم الله ۲۲ بهمن امسال،حضور مردم در ۳۵ سال گذشته را نشاندهنده نقش مهم آنان در پاسداشت و تداوم انقلاب اسلامی دانست و اظهار داشت:در تفکر غربی اصالت با دانش و علم است و این به یک ایدئولوژی به نام ساینتیسیسم تبدیل شد البته این دانش یک ماهیت خنثی دارد و در صد سال گذشته آن چیزی که از فلسفه علم تراوش کرده اصالت روش است.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه در زمانی که سکولاریزم با اصالت دادن به دانش در غرب و مارکسیسم با اصالت دادن به ماده در شرق بر همه جهان سیطره داشتن هنر استراتژیک امام خمینی این بود که توانست دین را وارد عرصه جامعه کند ادامه داد: امروز در غرب از دوران کفر کیشی جدید یا نئوپاگانیسم یاد می‌کنند و به این مسئله نیز افتخار می‌کنند. امروز در قالب هنر، علم، معرفت و فرهنگ الحاد و کفرپرستی مدرن و شر القا می‌شود. امام خمینی (ره) در این شرایط بود که توانست عصر ایمان جدید را رقم بزند و دین را با هفت متعلقش که ایمان به خدا، ایمان به غیب، ایمان به کتاب، ایمان به انبیاء، ایمان به آیات و نشانه‌های الهی، ایمان به فرشتگان و ایمان به آخرت را وارد زندگی مردم کرد.

عباسی با انتقاد از واژه هنر برای هنر و سیاست برای سیاست تاکید کرد:سوالی که مطرح است این است که نقش امام (ره) و مردم در کجای ساختار هنر ما دیده می‌شود. در چند سده اخیر بی‌بنیان‌ترین حرفی که زده شده است همین جمله هنر برای هنر سیاست برای سیاست علم برای علم و اخلاق برای اخلاق است و این‌‌ همان مسئله‌ای است که امروز می‌گویند ساختار و هنر ارزشی و غیرارزشی نداریم.

رئیس اندیشکده یقین خاطرنشان کرد:ما با روش و متد مشکل نداریم بلکه مسئله ما برسر اصالت دادن به روش است. چون این حرکت شیطان است امروز می‌توانیم ریشه‌های متدولوژی را در عرفان‌های نوظهور ببینیم که با کمک قرص روان گردان و مواد مخدر سعی در ایجاد معرفت و اشراف بر افراد دارد.

وی همچنین با انتقاد از رفتار برخی دولتمردان اظهار داشت:پیام اجلاس داووس و مسافران آن چیست این‌ها با بستن کراوات سعی در زیرسوال بردن ارزش‌ها و اعتقادات مردم دارند. می‌خواهند نظریات منحط توسعه غربی را جایگزین الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت کنند.

براساس این گزارش، حسن عباسی در ادامه مراسم با برشمردن ویژگی‌های سینمای استراتژیک بیان داشت: استراتژی علم بقای جامعه است و سینمای استراتژیک تبیین هنر دردمندی است که این هنر بقای جامعه را ندا می‌دهد. سینماگر روشنفکر امروز نگاهش در جامعه این است که اصالت را به سینمای ابزرد (absurd) می‌دهد. سینمای ابزرد به گفته خود غربی‌ها یعنی سینمای مزخرف البته در ایران به سینمای افسرده ترجمه می‌شود. همه چیز در آن تاریک، بیهوده و مهمل است و متأسفانه امروز بدنه جامعه سینمایی روشنفکران در اختیار این قشر است.

عضو سابق شورای پروانه نمایش با تاکید براینکه این جریان مختص سینما نیست و بیش از ۱۵ سال است که در صدا و سینما هم فعالیت می‌کنند و ساخت و پخش سریال‌های طنز برعهده اینهاست، گفت: سینمای امروز ایران دچار خودزنی شده است. جریان منحط سینمای ابزرد فکر می‌کنند می‌توانند بنیان‌ها و آرمان‌های این ملت و انقلاب را خدشه دار کنند در حالی که هر روز می‌بینیم مخاطبان بیشتری را از دست می‌دهند.

رئیس اندیشکده یقین همچنین با تاکید براینکه شهید آوینی پرچمدار سینمای استراتژیک بوده است خاطرنشان کرد: سینمای انقلاب باید شأنی در تراز انقلاب اسلامی داشته باشد. سینمای استراتژیک یعنی سینمای هدفمند مبتنی بر هنر استراتژیک که بتوان به کمک آن سازوکار دین را به عرصه جامعه آورد. پرچم دار این حرکت در ابتدا سید مرتضی آوینی و هم قطاران او بودند.

وی در خاتمه اظهار داشت: البته در سالهای اخیر رویش‌های زیادی در این حوزه صورت گرفته است. به طور مثال کلیت مجموع دو هزار اثری که به جشنواره عمار امسال آمده بود نشاندهنده رویش‌ها و جوانه‌هایی است که در نسل جوان زده شده است و انشاءالله آینده این سینما بسیار درخشان است.

براساس این گزارش، در بخش پایانی این مراسم فیلم سینمایی «چ» به کارگردانی ابراهیم حاتمی‌کیا به نمایش در آمد.