نگاهی کوتاه به زندگانی قمر بنی هاشم حضرت عباس (ع)

حضرت ابوالفضل در سال ۲۶ هجری قمری به دنیا آمد. پدر بزرگوارش حضرت امام علی ع و مادرش فاطمه مشهور به ام البنین است. کنیه و القاب: ابوالقاسم ابوالفضل باب الحوائج قمر بنی هاشم الشهید عبدالصالح سقّا پاره ای از ویژگی های عباس (ع) بندگی و عبودیت: امام صادق ع در زیارت عموی خود عباس […]

حضرت ابوالفضل در سال ۲۶ هجری قمری به دنیا آمد. پدر بزرگوارش حضرت امام علی ع و مادرش فاطمه مشهور به ام البنین است.
کنیه و القاب:

ابوالقاسم
ابوالفضل
باب الحوائج
قمر بنی هاشم
الشهید
عبدالصالح
سقّا

پاره ای از ویژگی های عباس (ع)
بندگی و عبودیت:
امام صادق ع در زیارت عموی خود عباس بن علی رفت و در زیارت نامه ای که برای ایشان انشاء فرمود این گونه آمده:السلام علیک ایها العبد الصالح المطیعُ لله و لِرسولِهِ و لامیرالمومنین و الحسن والحسین
همیشه مقام بندگی مقدمه دیگر کمالات اولیا بوده است.در روایات آمده که بر پیشانی او اثر سجود پیدا بود برای نمونه به بندگانی که خداوند در کلام  وحیانی خود معرفی کرده با تامل بنگرید:
۱-کذبت قبلهم قوم نوح فکذبوا عبدنا  قبل از آن نوح بنده ما را،تکذیب کردند قمر ۵۴
۲-اذکر عبدنا داود بنده ما داود را یاد کن ص۱۷
۳-فوجد عبدنا من عبادناموسی و یوشع بنده ای از بندگان ماخضر را یافتند کهف
۶۵

عصمت:
در بعد ازظهر تاسوعا که سپاه عمر سعد بسوی حرم امام حسین ع حمله ور شدند عباس ع به امام ع خبر داد و امام از جا برخاست وفرمود: ای عباس سوار شو جانم بفدایت ای برادر… بی شک از عبارت بنفسی انت عصمت حضرت عباس ثابت میشود چرا که هرگز در کلام امام غلو راه ندارد.وعباس آن قدر کمال دارد و از خطا و عیب مبری است که اینگونه مورد خطاب ولی الله قرار میگیرد.

ایمان استوار:
باگفتن شهادتین انسان به مرز اسلام وارد میشود ولی ایمان عقیده قلبی است که دل آن چه بر زبان آورده،باور کند و سپس به عمل و رفتار آراسته کند.در تفاوت این دو واژه به قرآن بنگریم:عرب های بادیه نشین گفتند ایمان آوردیم،به آنها بگو شما هنوز ایمان نیاورده اید بلکه بگویید اسلام آوردیم چرا که هنوز ایمان در دلهایتان راه نیافته است حجرات ۱۴
درباره ایمان حضرت عباس به بیانی از امام صادق ع بر می خوریم که حضرت عموی خویش را اینگونه ستوده اند: عباس پیوسته مردی سخت ایمان بود.

تیزبینی و دوراندیشی:
امام صادق درباره عباس ع فرمودند:پیوسته عموی ما عباس پسر علی ع تیزبین و با بصیرت بود.

محافظت از جان امام ع:
در زیارت ناحیه مقدسه اینگونه آمده: خود را فدا کرد و همه تلاش خود را برای حفظ و نگهداری امامش بکار بست.

تلاش برای کسب رضایت امام ع:
در زیارت ناحیه مقدسه اشاره شده:برای بر آوردن خواسته امامش که آوردن آب بود تلاش کرد.

خیر خواهی:
در زیارت ناحیه مقدسه آمده:ا شهادت میدهم که تو خیر خواه خداوند،رسول او و برادرت بودی.

دیانت در رفتار:
عباس ع عصر عاشورا هنگام ورود به شریعه فرات از فرط عطش آب را به دهان نزدیک کرد ناگاه به خود آمد،با شدت آب را بر آب ریخت و فرمود به خدا قسم این رفتار،خوشایند دین من نیست.

علم و یقین:
بی شک کسی که در دامن علی مرتضی ع تربیت شود و پس از او تحت تعلیم امام حسن و سپس امام حسین باشد در علو کمال خواهی خواهد بود. در روایت آمده عباس بن علی قبل از آن که توان تحصیل علم را بیابد،آن را تغذیه کرده است.اسرار الشهاده ج۲ ص۵۱۲ در کتاب کبریت احمر آمدها:عباس از بزرگترین و فاضل ترین فقیهان اهل بیت است بلکه او عالم تعلیم ندیده است.این سخن اشاره دارد که او از علم لدنی برخوردار بود.

والاترین شهید:
امام سجادع فرمود: نزد خداوند تبارک و تعالی برای عباس مقام و مرتبه ای است که همه شهدا در قیامت به آن غبطه میخورند.

مدارک: اعیان الشیعه- ابصار العین- مقاتل الطالبین- العباس بن امیرالمومنین- المجدی فی انساب الطالبین-
کامل الزیارات- اقبال الاعمال- حماسه عاشورا-اسرار الشهاده- خصال صدوق
 

جلال بهرام آبادی