نقشه جدید سوریه بعد از آزادسازی حلب

به گزارش عروج؛ حَلب نام بزرگ‌ترین شهر و پایتخت تجاری سوریه است. شهر حَلَب در استان حلب در شمال کشور سوریه واقع شده است. این شهر یکی از کهن‌ترین شهرهای منطقه خاورمیانه است و در روزگاران قدیم نام آن خلپه بوده و یونانیان قدیم آن را با نام برویا می‌شناختند. شهر حلب در نقطه سوق‌الجیشی […]

به گزارش عروج؛ حَلب نام بزرگ‌ترین شهر و پایتخت تجاری سوریه است. شهر حَلَب در استان حلب در شمال کشور سوریه واقع شده است. این شهر یکی از کهن‌ترین شهرهای منطقه خاورمیانه است و در روزگاران قدیم نام آن خلپه بوده و یونانیان قدیم آن را با نام برویا می‌شناختند. شهر حلب در نقطه سوق‌الجیشی و مهم بازرگانی در نیمه‌راه دریای مدیترانه و رود فرات قرار دارد.

ابعاد مسائل سوریه شامل سه بعد انسانی، امنیتی و نظامی می شود. در کنار ابعاد دیگر، بعد انسانی آن از اهمیت ویژه ای برخوردار است و هر چه زودتر باید راهکارهای سیاسی در جهت ایجاد آرامش در منطقه بوجود آید. به هر حال هر جنگی هر چند سال هم طول بکشد، باید نظامیان صحنه را به سیاستمداران بدهند تا راه حلی برای پایان آن پیدا کنند. آیا راه حلی برای سوریه متصور نیست؟ این راه حل شاید در آینده ای نزدیک با مواضع جدیدی که از سوی رئیس جمهوری جدید آمریکا اعلام خواهد شد بدست آید. هر چند با شکل نگرفتن موازنه ای بین طرفین درگیری، راه حل سیاسی غیر ممکن به نظر می رسد اما شاید اگر حمایتهای تسلیحاتی و سیاسی از معارضان و تکفیری ها کاهش پیدا کند بتوان در شرایطی آرام تر با گفت و گوهای منظم و پایدار و ایجاد آتش بس چندین ماهه به این منظور دست یافت.

 

چند نکته درباره نقشه جدید سوریه بعد از آزادسازی حلب

  1. سوریه شرایط خاصی دارد. امکان دارد در یک منطقه تحت تسلط داعش و یا مخالفین مسلح روستایی باشد که همراه دولت باشد و در کنار آنها میجنگند و بلعکس.
  2. اگر چه به نظر مناطق زیادی از سوریه در اختیار داعش است. ولی اکثر این مناطق بیابانی است و تاثیری در نتیجه نهایی جنگ ندارد. مهمترین شهرها و تاثیرگذارترین شهرها همچنان در دست دولت است.
  3. مخالفین مسلح گروهای مختلف را شامل میشوند که عمدتا دیدگاهی سلفی تکفیری دارند.

علی سواری