نخستین مقتل مکتوب امام‌حسین(ع) بازنشر شد

انتشارات خيمه كتاب «مقتل الحسين عليه‌السلام»؛ نخستين مقتل مكتوب امام‌حسين(ع) را منتشر كرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی عروج؛ مقتل الحسین علیه‌السلام (نخستین مقتل مکتوب امام‌حسین(ع)) توسط انتشارات خیمه منتشر شد. این کتاب اثر «ابومخنف لوط بن یحیی ازدی» و ترجمه و شرح دکتر حجت‌الله جودکی با مقدمه‌ی دکتر سیدمحمدمهدی جعفری منتشر شده است.

ابومِخْنَف لوط‌بن‌یحیی أزدی غامدی (متوفی ۱۵۷ ق.‍) یکی از مشهورترین و قدیمی‌ترین گزارشگران واقعه‌ی عاشورا است. وی از شیعیان امامی کوفه و تاریخدان و سیره‌نویس بوده است.

کتاب «مقتل الحسین» او از جمله‌ی مشهورترین منابع تاریخ عاشورا به حساب می‌آید. در گذر زمان، اصل این کتاب از بین رفته است. (گرچه کتاب‌هایی غیرمستند و آمیخته با تحریفات تاریخی فراوان با نام مقتل ابومخنف منتشر شده‌اند و در بازار موجود است.) تنها آنچه از آن مقتل ارزشمند قابل دسترسی است، روایت‌هایی است که به‌طور مستقیم ابوجعفر محمد‌بن‌جریر طبری (متوفی ۳۱۰ ق.) در کتاب تاریخ خود نقل کرده است و مجموعاً ۱۱۳ روایت کوتاه و بلند را شامل می‌شود.

در کتاب حاضر، دکتر حجت‌الله جودکی ـ پژوهشگر تاریخ و محقق در کتاب‌شناسی مقاتل ـ به روشی نقادانه و علمی به استخراج روایات مذکور از تاریخ طبری همت گماشته و آن‌ها را به ترتیب حوادث تاریخی مدون کرده است.

همچنین برای نخستین‌بار متن عربی مقتل همراه با ترجمه ذکر شده است. در این کتاب همچنین پیشگفتاری با موضوع تاریخچه‌ی مقتل‌نگاری و معرفی مقتل ابومخنف آمده است.

این کتاب را انتشارات خیمه به تازگی در ۴۳۸ صفحه قطع وزیری و با قیمت ۱۶ هزار تومان منتشر کرده است.

برای تهیه‌ی این کتاب می‌توانید با شماره‌های ۸۸۹۳۴۹۶۹ و ۸۸۹۳۴۹۷۰ تماس گرفته و یا به پایگاه اینترنتی انتشارات به نشانی www.nashrekheime.ir مراجعه و خرید اینترنتی کنید.

مرجع/ تسنیم