ناوگان حمل و نقل عمومی اهواز در مسیر نوسازی

معاون حمل و نقل و ترافیک شهری شهرداری اهواز: با افزایش تدریجی اتوبوس ها، ون‌ها و تاکسی‌ها شاهد بهبود وضعیت حمل و نقل عمومی شهری خواهیم بود.

به گزارش عروج، حجت الله سلیمانی درخصوص کار‌های انجام شده در حوزه حمل و نقل عمومی و به ویژه اتوبوس در اهواز گفت: پارسال موفق شدیم قرارداد خرید ۱۲۹ دستگاه اتوبوس جدید را منعقد کنیم، این درحالی بود که فقط ۸۰ دستگاه اتوبوس در ناوگان حمل و نقل عمومی فعال بود.

وی به تحویل ۴۲ دستگاه اتوبوس جدید و حدود ۳۰ درصد از تعداد قرارداد تا پایان پارسال از ۲ کارخانه بزرگ تولیدکننده در کشور اشاره کرد و افزود: تحویل این تعداد اتوبوس درحالی اتفاق افتاد که بیشتر شهر‌های کشور ۱۰ تا ۲۰ درصد اتوبوس‌های درخواستی خود را تحویل گرفتند، ضمن اینکه برخی شهر‌ها نیز تاکنون حتی یک دستگاه هم تحویل نگرفته اند.

سلیمانی با بیان اینکه اهواز جزو پیشتازان قرارداد تحویل اتوبوس حمل و نقل شهری در کشور محسوب می‌شود، ادامه داد: به دلیل اینکه عقب ماندگی شدیدی از سال‌های قبل در این زمینه ایجاد نشده بود، فعال شدن این تعداد اتوبوس نتوانسته احساس خوبی در شهروندان ایجاد کند، البته واقعیت این است که فعال شدن ۱۲۰ اتوبوس تاثیر آنچنانی در وضعیت حمل و نقل عمومی نداشته است.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهری شهرداری اهواز به تلاش مجدانه شهرداری برای افزایش ظرفیت حمل و نقل شهری در حوزه اتوبوس اشاره و اضافه کرد: باید این موضوع را هم در نظر داشت که کم لطفی‌هایی که در سال‌های قبل نسبت به اتوبوس‌های تولید داخل صورت گرفته باعث شده بود کارخانه‌های توان تولید مناسبی نداشته باشند، ولی با توجه به تولید داخل، شرایط بهتر شده و امیدواریم امسال ۸۷ دستگاه اتوبوس دیگر را تحویل بگیریم و با فعال شدن آن شاهد بهبود وضعیت حمل و نقل عمومی شهری باشیم.

خریداری ۵۰ دستگاه ون برای اهواز

وی درخصوص حمل و نقل در حوزه خودروی ون می‌گوید: درخواست حدود ۳۵۰ دستگاه ون داده شده که در گام اول باتوجه به ظرفیت تولید در کشور، با تحویل ۵۰ دستگاه موافقت شد و شهرداری بلافاصله سهم خود از مبلغ خرید را در اواخر پائیز پارسال پرداخت کرد.

سلیمانی با بیان اینکه تاکنون هیچکدام از شهر‌های کشور خودرو‌های ون را تحویل نگرفته اند، گفت:، اما براساس قول‌های داده شده، هفته آینده ۹ دستگاه از تعداد خودرو‌های خریداری شده را تحویل خواهیم گرفت و این احتمال وجود دارد که ۱۶ دستگاه تا پایان خردادماه امسال تحویل داده می‌شود.

نوسازی ۴۰ دستگاه تاکسی در اهواز

وی درخصوص تامین و نوسازی تاکسی‌های شهری می‌گوید: پارسال ظرفیت نوسازی ناوگان در کشور ایجاد و سمند سورن گازسوز پیش بینی شده بود که مبلغی حدود ۳۰۰ میلیون تومان آورده نقدی نیاز داشت، این درحالی است که اسقاط خودرو برای رانندگان ۵۰ تا ۷۰ میلیون تومان آورده داشت که با این کار راننده باید خودروی خود را به مرکز اسقاط تحویل دهد و مبلغ حداکثر ۲۰ درصد خودروی نو دریافت و مابقی را به صورت نقدی پرداخت کند.

این مقام مسئول با بیان اینکه شرایط اقتصادی به گونه‌ای نیست که راننده بتواند چنین کاری انجام دهد، افزود: با پیگیری‌های مستمر از سوی استاندار خوزستان و دستگاه‌های اجرایی مربوط، تاکنون توانسته ایم ۱۲۰ فقره وام کم بهره تامین کنیم که تقریبا ۴۰ دستگاه تاکسی نوسازی شده و این کار همچنان ادامه دارد.

اختصاص ۳۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت برای نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی

وی به تامین سهمیه اختصاصی برای اهواز از سوی دکتر انوشه، معاون سازمان شهرداری‌های کشور برای فرایند نوسازی حمل و نقل عمومی و بهبود حمل و نقل عمومی در حوزه تاکسی اشاره و اضافه کرد: همچنین مبلغ ۳۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت برای خرید ناوگان حمل و نقل همگانی با اولویت اتوبوس برای این کلانشهر پیش بینی شده که این ظرفیت فقط برای اهواز در بودجه سال ۱۴۰۱ اختصاص یافت و تا قبل از شهریور امسال این اوراق در اختیار شهرداری قرار خواهد گرفت.

حجت الله سلیمانی می‌گوید: براساس برنامه ریزی‌های انجام شده، ۵۰ درصد این مبلغ برای خرید اتوبوس‌های خط یک بی آر تی و مابقی آن برای خرید اتوبوس‌های معمولی و میدل باس هزینه خواهد شد.

وی درخصوص زمان تحویل اتوبوس‌های باقیمانده گفت: برای خرید اتوبوس‌های اسکانیا، روز‌های پایانی اسفندماه سال ۱۴۰۰، هزینه خرید پرداخت و قرارداد‌های مربوط در روز‌های نخستین سال ۱۴۰۱ منعقد و در مدت ۶ ماه، اتوبوس‌ها تحویل داده شدند، قرارداد ایران خودرو دیزل نیز اواسط پائیز ۱۴۰۱ منعقد شد و در مدت ۳ ماه ۲۲ اتوبوس را تحویل گرفتیم.

سلیمانی درباره واردات اتوبوس می‌گوید: این کار فقط از سوی تهران انجام شده که خیلی مثمر نبوده و در نهایت موفق شده برای واردات اتوبوس‌های دست دوم کار‌هایی انجام دهد، البته سایر کلانشهر‌ها چنین اقدامی نکرده اند.

این مقام مسئول به کمک قوانین به برخی از بخش‌های حمل و نقل همگانی اشاره و اضافه کرد: در سایر بخش‌ها به دلیل مسئولیت‌های زیست محیطی که وجود دارد، اجازه نمی‌دهد اتوبوس‌های با عمر بالای ۱۰ سال را به چرخه خدمت رسانی بازگردانیم، اگر چنین امکانی وجود داشت، درحال حاضر در اهواز چندین دستگاه اتوبوس وجود دارد که می‌توانیم با نوسازی، آن‌ها را به چرخه حمل و نقل عمومی اضافه کنیم.

اهواز نیازمند ۷۰۰ دستگاه اتوبوس شهری

سلیمانی با بیان اینکه درحال حاضر اهواز به ۷۰۰ دستگاه اتوبوس فعال نیاز دارد، ادامه داد: این درحالی است که هم اکنون فقط ۱۲۰ اتوبوس فعال هستند که عمر مناسب میان یک تا ۵ سال دارند که باتوجه به ۴۰ دستگاهی که اخیر اضافه شده اند، عمر ناوگان حمل و نقل عمومی کمتر از ۵ سال است.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهری شهرداری اهواز در مقایسه وضعیت ناوگان حمل و نقل عمومی اهواز با سایر کلانشهر‌های کشور گفت: پارسال که نوسازی در اهواز آغاز شد، شیراز که جمعیتی تقریبا برابر اهواز و وسعتی کمتر دارد، حدود ۸۰۰ اتوبوس فعال داشت، این درحالی است که با کمتر از ۱۰ درصد توان، درحال سرویس دهی بودیم، اما هم اکنون ظرفیت تا ۵۰ درصد افزایش یافته است، ولی به دلیل شدت عقب ماندگی، این افزایش توان و ظرفیت محسوس نیست.