ناامیدی اسرائیل از تغییر در ایران

بنيامين نتانياهو، نخست وزير اسرائيل، در آغاز نشست هفتگي كابينه اين كشور گفت كه در ايران رئيس جمهور عوض شده، اما هدف رژيم تغيير نكرده است.

به گزارش عروج و به نقل از دویچه وله نتانیاهو با اشاره به اینکه حسن روحانی اسرائیل را "زخمی بر پیکر اسلام" خوانده، گفت: «ایران در پی تولید سلاح اتمی است با این هدف که حکومت اسرائیل را نابود کند، و این به معنای خطری است، نه تنها برای ما و نه تنها برای خاورمیانه، بلکه برای همه جهان، و این وظیفه ماست که جلوی آن را بگیریم.»

حسن روحانی روز جمعه (۱۱ مرداد) در "راهپیمایی روز قدس"، یک روز پیش از مراسم "تنفیذ" حکم ریاست جمهوری توسط رهبر جمهوری اسلامی ایران به وی، گفت: «در منطقه ما در سایه اشغال سرزمین فلسطین و قدس عزیز، زخمی بر بدن دنیای اسلام نشسته و یادآور آن است که مردم مسلمان این حق تاریخی خود را فراموش نخواهند کرد و در برابر ظلم و تجاوز ایستادگی خواهند کرد.»

این سخنان روحانی در همان روز توسط برخی خبرگزاری‌ها در ایران به  این صورت نقل شده بود که "اسرائیل زخمی است بر پیکر جهان اسلام که باید از بین برود". بلافاصله پس از انتشار این جمله، نخست وزیر اسرائیل واکنش نشان داد و گفت: «روحانی چهره واقعی خود را زودتر از حد انتظار نشان داد.»

یووال اشتاینیتز، وزیر اطلاعات اسرائیل، (در تصویر، نفر سمت چپ و در کنار بنیامین نتانیاهو) نیز روز یکشنبه بار دیگر تردید خود را در مورد میانه‌رو بودن رئیس جمهور جدید ایران بیان داشت و آن را "یک ماسک" خواند. اشتاینیتز گفت: «روحانی مرد زیرکی است که اگر اسرائیل و غرب اقدام لازم را به عمل نیاورند، در تمام مسیر رسیدن به بمب اتم می‌خندد.»

به گزارش رادیو اسرائیل، این سیاستمدار عضو حزب لیکود افزود که تحت تأثیر سخنان میانه‌روانه‌ روحانی قرار نمی‌گیرد.

اشتاینیتز ماه گذشته نیز در گفت‌وگو با روزنامه آلمانی "فرانکفورتر آلگماینه" احمدی‌نژاد را "گرگی در لباس گرگ" و روحانی را "گرگی در لباس میش" خوانده و گفته بود که هر چند ادبیات محمود احمدی‌نژاد و حسن روحانی با یکدیگر فرق دارد، اما اسرائیل در عمل تفاوتی میان این دو قائل نیست.

مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری به حسن روحانی توسط علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، روز شنبه برگزار شد.

مراسم سوگند حسن روحانی به عنوان رئیس جمهور در مجلس شورای اسلامی برگزار می‌شود. برای نخستین بار از زمان انقلاب سال ۱۳۵۷ نمایندگان کشورهای خارجی نیز در این مراسم در مجلس شرکت می‌کنند.