رئیس هیأت مدیره انجمن علوم پرتونگاری خوزستان:

مخالفت مدافعان سلامت با برونسپاری اجباری بخش‌های تصویر برداری پزشکی وزارت بهداشت در خوزستان

رئیس هیأت مدیره انجمن علوم پرتونگاری خوزستان گفت: مدافعان سلامت با برونسپاری اجباری بخش‌های تصویر برداری پزشکی وزارت بهداشت در خوزستان مخالف هستند.

به گزارش عروج، کرامت حافظی در این باره اظهار داشت: پرتوکاران و تکنولوژیست‌های رادیولوژی در مراکز درمانی وظیفه کار با دستگاه‌های تصویر برداری پزشکی و پرتودرمانی را دارند، تصویر برداری پزشکی شامل رادیولوژی، سی تی اسکن، پزشکی هسته ای، ام‌ آر ای و آنژیوگرافی نقش مهم و انکار ناپذیری در تشخیص بیماری‌ها را دارد و حتی در برخی موارد اقدامات درمانی در تصویر برداری پزشکی انجام می شود. از آنجا که عمدتا تصویر برداری پزشکی و پرتو درمانی با اشعه و پرتو های زیان آور برای کارکنان و بیماران انجام می شود، حفاظت علمی و اجرای قوانین  و دستور العمل‌های حفاظت در برابر اشعه برای کاهش زیان‌های اشعه و افزایش کیفیت تصاویر تشخیصی نقش مهمی دارد.

حافظی ادامه داد: پرتوکاران و تکنولوژیست‌های رادیولوژی نقش مهمی در تیم پزشکی در هر مرکز درمانی و بیمارستانی دارند و عملا بدون حضور آنها اقدامات درمانی موثر شکل نمی گیرد؛ پرتوکاران و تکنولوژیست‌های رادیولوژی نقش ایثارگرانی هستند که علاوه بر مشکلاتی که همه کادر درمان با آن مواجه هستند با مخاطرات اشعه نیز رو به رو هستند. آنها نقش ارزشمند و مهمی در تشخیص و درمان و خط مقدم مواجه با بیماری همه گیر کرونا داشتند و شهدایی را به عنوان مدافعان سلامت تقدیم کردند.

وی گفت: متاسفانه از نظر حقوق و مزایا این گروه با مشکلات فراوان روبه رو هستند و تا کنون تعرفه گذاری خدمات که شامل حال پرستاران شده است شامل حال آنان نشده و همچنان معوقات مالی به این قشر پرداخت نشده است و علاوه بر این مطالبات بلای دیگری بنام برونسپاری هم امنیت شغلی این مدافعان سلامت را به خطر انداخته است.

رئیس هیأت مدیره انجمن علوم پرتونگاری خوزستان ادامه داد: برونسپاری اجباری  یا واگذاری خدمات سلامت وزارت بهداشت بخش های تصویر برداری پزشکی خوزستان در حالی انجام می شود که بنا به فرمایشات مقام معظم در دیدار با دانشجویان در تاریخ ۳۱ مرداد ۱۳۸۹ اظهار داشتند که مسائل بهداشتی و درمانی مشمول خصوصی سازی های اصل ۴۴ نمی شود همچنین طبق تبصره ۲ بند ج ماده ۳ قانون اجرایی سیاست های کلی اصل ۴۴ فعالیت های حوزه سلامت مشمول این قانون نیست ؛ با این حال دانشگاه علوم پزشکی اهواز  و با وجود مخالفت کتبی همه کادر سلامت بخش رادیولوژی بیمارستان گلستان اهواز اقدام به برونسپاری اجباری این بخش به شرکت تبسم زیر مجموعه مپنا کرده است.

حافظی عنوان کرد: از اشکالات جدی برونسپاری نگاه درآمد زا به تصویر برداری پزشکی است حال آنکه بر اساس قوانین جهانی اقدامات زیان آور تصویر برداری پزشکی باید حداقلی باشد نه حداکثری؛ زیرا اشعه زیان بار دستگاه‌های تصویر برداری پزشکی باعث ایجاد مشکلات ژنتیکی، انواع سرطان و… در جامعه می‌شوند و نباید در تحویز آن ها افراط کرد. این نگاه درآمد زا باعث شده است که در بیمارستان‌های خوزستان حتی کارورز پزشکی (اینترن) که حق تجویز نسخه ندارد و شماره نظام پزشکی ندارد اقدام به درخواست افراطی  رادیولوژی و سی تی اسکن  نماید که این اقدام غیر قانونی است.

وی گفت: برونسپاری‌ها گذشته بخش های سی تی اسکن و ام آر ای خوزستان باعث عدم جذب و استخدام دانش آموختگان رشته کارشناسی رادیولوژی در استان شدند و در حدود ۱۰ سال گذشته کمترین استخدام رشته‌های پیراپزشکی مانند رادیولوژی و علوم آزمایشگاهی را به علت برونسپاری‌ها داشتیم و متاسفانه این روند برونسپاری با مدیریت جدید دانشگاه علوم پزشکی اهواز بجای توقف و اصلاح در حال تشدید است. از آنجا که بیمارستان های دانشگاهی وزارت بهداشت محل آموزش هستند برونسپاری و خصوصی سازی باعث کاهش شدید کیفیت آموزشی شده اند و اعتراضات مکرر دانشجویان را در پی داشته است. بکار گیری دانش آموختگان رادیولوژی و رشته های پیراپزشکی مانند علوم آزمایشگاهی باعث بصورت بیگاری و بدون رعایت استاندارد ها و با میزان حداقل حقوق قانون کار باعث برهم‌خوردن امنیت شغلی و یاس این عزیزان شده است که با کوچکترین اعتراض به شرایط شغلی نیز اخراج می شوند.

رئیس هیأت مدیره انجمن علوم پرتونگاری خوزستان افزود: در برونسپاری های دانشگاه علوم پزشکی اهواز شاهد هستیم که قوانین انرژی اتمی مانند لزوم کار سه پرتوکار در یک شیفت با دستگاه رادیولوژی و سی تی اسکن نادیده گرفته شده است؛ این در حالیست که دانشگاه های علوم پزشکی باید ناظر بر عملکرد بخش های درمانی و تشخیصی در هر استان باشند نه اینکه خودشان با تصمیمات نادرست شرایطی را فراهم آورند که استاندارد های علمی و قانونی اجرا نشود و مدافعان سلامت در شرایط امنیت شغلی و حداقل حقوق قانونی خود را از دست بدهند که مشکلات اقتصادی فراوانی وجود دارد. لذا امیدواریم با تصمیم نادرست برونسپاری بخش های تصویر برداری پزشکی خوزستان مقابله شود؛ متاسفانه با وجود ابطال دستور العمل داخلی وزارت بهداشت با موضوع  واگذاری و برونسپاری خدمات سلامت توسط قوه قضاییه طبق رای هیأت عمومی  دیوان عدالت اداری به شماره دادنامه ۹۴۵ به تاریخ ۶ آبان ۱۳۹۹ اما همچنان ریاست دانشگاه علوم پزشکی اهواز بر برونسپاری اجباری بخش های تصویر برداری پزشکی اصرار دارد؛ که امیدواریم دستگاه های نظارتی و مجلس شورای اسلامی نسبت به این اقدامات به وظایف خود عمل کنند. البته این تنها گوشه ای از مشکلات فاجعه بار بهداشت و درمان در خوزستان است که امیدواریم‌ با همت نمایندگان مجلس و استیضاح وزیر بهداشت شرایط رو به بهبودی رود