شناسایی ۱۴۷ محوطه باستانی جدید در شوش

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شوش گفت: ۱۴۷محوطه باستانی جدید در شوش شناسایی و مقدمات لازم برای ثبت در فهرست آثار ملی و مستندنگاری آنها انجام شده است.

به گزارش عروج، به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان، علی بویری  اظهار داشت: ۱۴۷ محوطه باستانی جدید در شوش شناسایی و مقدمات لازم برای ثبت در فهرست آثار ملی و مستندنگاری آنها انجام شده است.این تعداد محوطه تاریخی جدید در طرح بررسی و شناسایی محوطه‌های باستانی غرب کرخه، شناسایی شده‌اند.

وی با اشاره به پیگیری‌های انجام شده برای ثبت محوطه‌های تاریخی شوش بیان کرد: محوطه بیت‌مشهوت سرانجام پس از پیگیری‌های صورت‌گرفته و تکمیل پرونده مطالعاتی در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شوش ادامه داد: روند مطالعاتی مراحل تعیین عرصه و حرائم محوطه‌های شاخص تاریخی مگرنات، بیت‌مشهود و جلیعه در دست اقدام است.

بویری با بیان اینکه پس از چند سال وقفه، فصل سوم ساماندهی و حفاظت اضطراری محوطه باستانی ایوان کرخه در غرب شهر شوش طی یکسال گذشته آغاز شده است، گفت: گزارش ۱۱ فصل کاوش در شوش توسط باستان‌شناس فقید میرعابدین کابلی، با همکاری مشترک موزه ملی و پایگاه میراث‌جهانی شوش تدوین شده است که از این موضوع می‌توان به عنوان یک دستاورد ویژه علمی یاد کرد.

وی افزود: تهیه و تنظیم آسیب‌شناسی، طرح مرمت و حفاظت مجموعه میراث‌جهانی شوش، اصلاح و بهینه‌سازی حفاظت الکترونیک، تقویت یگان حفاظت میراث‌فرهنگی و ارتباط مؤثر با جوامع محلی و تشکل‌های مردم‌نهاد مرتبط از جمله اقدام‌های مهم در راستای مدیریت حفاظت از میراث‌فرهنگی، ساماندهی و حفاظت اضطراری محوطه میراث‌جهانی در یکسال گذشته بوده است.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شوش با اشاره به راه اندازی بخش‌های جدید موزه شوش بیان کرد: تالار مهر، گل‌نوشته و سکه‌های تاریخی موزه شوش تکمیل و راه‌اندازی شده است و در ادامه این مسیر، گام نخست طبقه‌بندی و ساماندهی اشیای تاریخی با هدف استانداردسازی نیز صورت گرفت.

بویری فعال سازی مجدد عملیات مرمت آرامگاه دانیال نبی(ع) شوش پس از چند سال وقفه را یادآور شد و افزود: مرمت این آرامگاه در ۲ جناح جنوبی و شمالی آغاز، صحن رواق‌های آرامگاه دانیال نبی (ع) احیاء و مداخلات صورت‌گرفته آن حذف شد.

وی ادامه داد: همچنین عملیات مرمت و ساماندهی بقاع تاریخی تفاخ در بخش آهودشت شهرستان کرخه پس از بررسی و آسیب‌شناسی درحال انجام است.

بویری تأمین روشنایی حفاظتی مسیر گردشگری در سطح محوطه میراث‌جهانی، ساماندهی کتابخانه و مرکز اسناد میراث‌فرهنگی، ایجاد و راه‌اندازی دفتر فنی و تأمین نیروی انسانی در راستای تقویت حوزه کارشناسی را از دیگر فعالیت‌های اداره میراث‌فرهنگی و پایگاه میراث‌جهانی شوش در یکسال گذشته برشمرد.

 شوش از مهم‌ترین و باشکوه‌ترین شهرهای باستانی ایران و جهان بوده‌است و در ۱۱۵ کیلومتری شمال غربی اهواز قرار دارد.