سقوط سخت سازمان سرمایه گذاری شهرداری اهواز

کلانشهر اهواز برای جان گرفتن نیاز به سرمایه گذار دارد چرا که به گفته همه کارشناسان با گرفتن عوارض نمی شود شهر را ساخت و یا توسعه داد اما سازمانی که باید متولی این امر در شهرداری باشد این روزها مشغول انجام پروژه های کم اهمیت است.

اهوازنیازمند جهشی بزرگ در عرصه های مختلف از جمله سرمایه گذاری و مشارکت اقشار مختلف در امر توسعه ، نوسازی وبهسازی بافتهای فرسوده و ناکارآمد و ایجاد فضاهای عملکردی گوناگون مورد نیاز شهر ، متناسب با اصول شهر سازی و معماری نوین بوده که در همین راستامدیریت مشارکتهای کلان اقتصادی شهرداری اهواز تسهیل و تسریع در روند جذب و بکار گیری مشارکت عمومی و سرمایه گذاری بخش خصوصی در جهت توسعه و عمران شهری و ایجاد درآمد های پایدار برای مدیریت شهری در آینده را در دستور کار خود قرار داده است و به منظور دستیابی به این مهم ، راهبردهای ذیل را فرا روی خود قرار داده است:
۱- استقبال از سرمایه گذاری داخلی و خارجی به منظور دستیابی به تحولات اساسی در زمینه برنامه ریزی های کلان شهری با استفاده از روش های مختلف سرمایه گذاری ومشارکت .
۲- تسهیل و اثربخش نمودن فعالیت های مشارکتی شهروندان و نیز فعالان بخش خصوصی با استفاده از ابزار ایجاد دفاتر جذب و هدایت مشارکت و سرمایه گذاری در مناطق ۸ گانه شهری .
۳- تمرکز بر سرمایه گذاری و مشارکتهای فرامنطقه ای با توجه به ظرفیت ها و قابلیت های اقتصادی بین المللی شهر اهواز و نیز پیوندهای عاطفی ومذهبی هموطنان ایرانی و نیز اتباع شیعه سایر کشورها درارتباط با این شهر .
۴- همکاری با سرمایه گذاران در جهت انجام مطالعات مکان یابی و امکان سنجی فنی ، اقتصادی و اجتماعی به منظور تعریف طرح های مناسب با حداکثر ارزش افزوده و بازدهی اقتصادی و اجتماعی .
۵- تخصصی نمودن حوزه های کاری در سازمان به منظور تحقق اصل مشتری مداری وکوتاه کردن و تسهیل نمودن فرآیند مشارکت و سرمایه گذاری پروژه های شهری برای جلب رضایتمندی حداکثری متقاضیان سرمایه گذاری و مشارکت در پروژه های شهری .
۶- تعریف طرح ها و پروژه های مشارکتی پربازده با رعایت طرحهای بالادست شهری و ضوابط و مقررات شهرسازی و معماری.
۷- شناسایی فرصت های جدید سرمایه گذاری و بهره گیری کامل از آنها در جهت رشد و توسعه پایدار شهری.
۸- استفاده از توان فنی و مدیریتی بخش خصوصی و سرمایه گذاران داخلی و خارجی در اجرای پروژه های مشارکتی.
۹- مشارکت در طرحها ی سرمایه گذاری بخشهای مختلف مدیریت شهری جهت تأمین منافع اجتماعی و توسعه شهری.
۱۰- انجام پروژه های عمرانی شهری با مشارکت سرمایه گذاران به منظور کاهش معضلات شهری و نظارت بر حسن اجرای آنها.
متنی که خواندید منشور راهبردی سازمان سرمایه گذاری شهرداری اهواز است و به این معناست که همه توان مدیریت و کارکنان این سازمان در جهت تحقق این منشور و بر مبنای آن تنظیم شده است اما ببینیم در عمل چه اتفاقی افتاده است.

سال ۹۶ هنگامی که امیر صفی خانی رئیس سازمان سرمایه گذاری شهرداری اهواز شد بلافاصله فراخوان شناسایی مشارکت کنندگان جهت اجرای مجتمع تجاری چند منظوره ( مال MALL ) و فراخوان شناسایی مشارکت کنندگان جهت اجرای پروژه احداث پردیس سلامت منتشر گردید.
پس از آن فراخوان پروژه سامانه هوشمند مدیریت الکترونیک پارک حاشیه ای شهر اهواز و برنامه ریزی جهت اجرای شهربازی و زیپ لاین نیز انجام شد.

حتی زمان احداث مجموعه تفریحی پارک دلفیناروم و بزرگترین مجتمع فرهنگی رفاهی اهواز با مشارکت بیش از هزار میلیارد تومانی صندوق ذخیره بسیجیان نیز تعین شده بود که در زمان خود یک ابر پروژه به شمار می آمد.

رفت و آمدهای افراد مطرح در حوزه برندینگ، موسس مدرسه سرمایه گذاری ایران و همچنین حضور داوود ندیم پدر سرمایه گذاری ایران در سازمان سرمایه گذاری شهرداری اهواز، برگزاری همایش ها و کارگاه های آموزشی و حضور سرمایه گذارانی از فرانسه، ایتالیا و چین نوید بخش آغاز تحول سرمایه گذاری در اهواز بود.

اما پس از تغییر شهردار وقت و آمدن شهرداران بعدی در مدت حدود ۲ سال سازمان سرمایه گذاری شهرداری اهواز ۳ سکاندار جدید به خود دید که همین امر سبب بی ثباتی مدیریتی و توقف بیشتر پروژه های بزرگ شد چراکه سرمایه گذاران هر چند ماه یکبار با یک سلیقه جدیدی مواجه بودند و بسیاری از آنها فکر سرمایه گذاری در شهر اهواز را از سر خود بیرون کردند.
آخرین شخصی که سکان مدیریت یکی از حیاتی ترین سازمان های شهرداری اهواز را بر عهده گرفت آقای محمد سعید الماسی با مدرک دکتری علوم سیاسی بود که از رزومه و سوابق کاری وی می توان به بخشدار سوسن، رئیس هیئت مدیره یک شرکت خصوصی و رئیس دانشگاه علمی کاربردی شهرداری هفتکل اشاره کرد.

با توجه به مطالب گفته شده به برخی از مواضع و عملکرد دکتر محمد سعید الماسی می پردازیم تا ببینیم سازمان سرمایه گذاری شهرداری اهواز پس از روی کار امدن دکتر الماسی در چه سطحی کار سرمایه گذاری شهر را پیش می برد.

دکتر الماسی (۳ فروردین ۱۴۰۰):
پروژه پارک الکترونیک هوشمند و همچنین پروژه سامانه شهر هوشمند با طی مراحل قانونی در آستانه انعقاد قرارداد و شروع کار هستند.
وی با اشاره به ابرپروژه پردیس سلامت اهواز اظهار کرد: تفاهم نامه این پروژه بزرگ و مهم با سرمایه گذار منعقد شده و کار در مرحله طراحی و مطالعات است.
سرپرست سازمان سرمایه گذاری و مشارکت های مردمی شهرداری اهواز ادامه داد: بسته سرمایه گذاری چند پروژه مهم دیگر نیز آماده است که بزودی فراخوان عمومی آن برگزار می شود.

دکتر الماسی (۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰):

۲۶ اردیبهشت ماه ناگهان خبری در سایت شهرداری اهواز درج می شود، گویی خبری بزرگ در راه است و شهر قرار است سرمایه گذاری عظیمی را به خود ببیند…
متن خبر:
به گزارش امور ارتباطات سازمان سرمایه گذاری و مشارکت های مردمی شهرداری اهواز، محمد سعید الماسی در جلسه با همکاران با تبریک عید سعید فطر گفت: به امید خداوند و با حمایت های بی دریغ جناب آقای نوشادی شهردار محترم اهواز تا پایان این دوره مدیریت شهری چند قرارداد مهم سرمایه گذاری منعقد می شود که نقطه عطفی در تاریخ سرمایه گذاری شهرداری اهواز خواهد بود.
وی این مساله را موجب سنگین تر شدن مسئولیت سازمان سرمایه گذاری قلمداد و تاکید کرد: از این رو بر ماست که خود را آماده مرحله جدید و ورود به عرصه های وسیع تری کنیم.
اما بعد از این خبر هرچه بخش اخبار سایت سازمان سرمایه گذاری شهرداری اهواز را بررسی کردیم فقط ۲ خبر انتصاب بود که ۷ تیر و ۱۷ مرداد ماه انجام شده بودند و هیچ خبری از انعقاد آن قراردادهایی که گفته شد وجود نداشت.
پس آن خبر عظیم چه شد؟ شهردار نوشادی هم که رفت. چه اتفاقی برای آن چند قرارداد مهم که وعده اش داده شد افتاد؟ نقطه عطف سرمایه گذاری در شهر چه شد؟

دکتر الماسی (۱۷ مرداد ۱۴۰۰):
و باز هم سخنانی زیبا، سخنانی که همه باید های آن بر عهده خود سخنران است.
بخوانید….
دکتر الماسی انجام امور مربوط به جلب و حمایت سرمایه گذاران داخلی و خارجی و برنامه ریزی برای جذب آنها، ارائه مشاوره های سرمایه گذاری در حوزه های مختلف شهری، بمنظور ارتقاء سطح کیفی زیرساخت های شهری در خدمت به شهروندان را مهم و حیاتی دانست.
وی تصریح کرد: تشویق و جلب سرمایه گذار و بررسی طرح ها و پیشنهادهای ارائه شده آنها، جلب سرمایه گذاران و برقراری ارتباط دو سویه با تشکل های سرمایه گذاری خصوصی داخلی و خارجی، تدوین استراتژی های بازاریابی، تبلیغات، فروش و … را از مهم ترین اولویت های این سازمان برشمرد.

وی افزود: بررسی و مطالعات لازم به منظور شناخت پروژه های قابل مشارکت، تهیه سبد پروژه های مشارکتی و تهیه طرح توجیهی اقتصادی برای پروژه های سرمایه گذاری و مشارکتی، ارائه پیشنهادات لازم، تسهیل ضوابط و مقررات بمنظور جذب سرمایه و افزایش رضایتمندی سرمایه گذاران با رفع موانع پیش رو و همچنین ایجاد زمینه های مناسب برای اجرای پروژه های عمرانی و اقتصادی، فرهنگی، تفریحی و رفاهی از جمله اهداف بزرگ و نیز از اولویتهای مهم کاری اداره جذب و سرمایه گذاری سازمان سرمایه گذاری و مشارکتهای مردمی بوده است.

نتیجه چه شد؟
این سخنان دکتر الماسی بسیار زیبا و دقیق بودند. اما اکنون وقت آن رسیده که جناب دکتر درباره تک تک سخنان خود پاسخگو باشند.
مثلا بگویند در خصوص تدوین استراتژی های بازاریابی چه کاری انجام شده؟ در خصوص برقراری ارتباط دو سویه با سرمایه گذاران داخلی و خارجی چکار کردید؟ پیشنهاد های سرمایه گذاری شما در شهر چیست؟ برای رفع موانع سرمایه گذاری در شهر چه کردید؟ سبد پروژه های مشارکتی تهیه شده توسط شما کجاست؟ بزرگترین پروژه عمرانی، اقتصادی، فرهنگی، تفریحی و رفاهی که شما در دوره خود تعریف کردید کجاست و در چه مرحله ای است؟

البته دکتر الماسی ۲۷ شهریور ۱۴۰۰ یعنی تقریبا ۲ ماه بعد تازه از سرمایه گذاران درخواست مشارکت و سرمایه گذاری داشته و به همین خاطر خبری در سایت شهرداری اهواز درج می شود که البته در حد همان سایت و مخاطبانش باقی می ماند و عملا بعید به نظر می رسد درخواست وی به گوش سرمایه گذاران رسیده باشد.
اما اتفاقات جالب تری هم در دوره مدیریت دکتر الماسی افتاده است. مثلا به این گفته ها توجه کنید تا عمق نگاه مدیرعامل سازمان سرمایه گذاری شهرداری اهواز را دریابید.

(پس از بحث در خصوص اینکه چرا پارک سیاحتی اهواز تاخیر یکساله در راه اندازی دارد) از دیگر موضوعات مطرح شده در این جلسه مسئله پروژه تبلیغات لایت باکس‌ها بود که توسط الماسی مدیرعامل سازمان سرمایه گذاری مطرح شد که با کلیات این طرح موافقت به عمل آمد و مقرر شد فراخوان این پروژه برگزار گردد.

همچنین مدیر عامل سازمان سرمایه گذاری در این جلسه درخصوص کمبود پمپ بنزین ها در سطح شهر نیز پیشنهاداتی را مطرح نمود و اعضای هیئت عالی ضمن بحث و تبادل نظر در این خصوص پیشنهاد دادند فراخوانی جهت ایجاد پمپ بنزین در مناطق هشت گانه و دعوت از سرمایه گذارانی که تمایل به راه اندازی جایگاه عرضه ی بنزین دارند، برگزار گردد.(جلسه هیئت عالی سرمایه گذاری با موضوع بررسی پیشنهادات سازمان سرمایه گذاری و مشارکت های شهرداری اهواز- تاریخ ۱۵ دی ماه ۱۴۰۰)
عمق نگاه مدیریت سازمان این است که اهواز نیازمند سرمایه گذار در حوزه پمپ بنزین است و باید در مناطق ۸ گانه فراخوان جهت ایجاد پمپ بنزین زده شود.
واقعا چه شد که سازمان سرمایه گذاری شهرداری کلانشهر اهواز از برگزاری آن همه همایش و کارگاه و ابر پروژه به راه اندازی پمپ بنزین و چند چشمه توالت عمومی رسیده است.

درست است که تغییرات ناگهانی مدیران سازمان و معاونین، عاملی مهم در نبود وحدت رویه و پیشبرد برنامه ها به شمار می رود اما مهمتر از آن زاویه، عمق نگاه و تفکر حاکم بر این سازمان است که باید اصلاح گردد. چراکه اساسا مدیری که نمی تواند نگاه کشوری و حتی بین المللی به اهواز داشته باشد و وسعت نگاهش به اندازه یک بخش یا دهستان است نخواهد توانست مجری برنامه ها و ایده های بزرگ باشد.

اکنون اگر نگاهی به برنامه های سازمان سرمایه گذاری شهرداری اهواز کنید از اجرای پروژه های مهمی چون ساخت هتل، مجتمع های تجاری اداری، احداث مجموعه تفریحی و گردشگری، پروژه های حوزه پسماند مانند بیوگاز، مجتمع های ورزشی و …. خبری نیست.

حدود ۲ سالی می شود که به نظر می رسد این سازمان از ریل اصلی خود خارج شده و نیازمند تغییرات اساسی چه در حوزه مدیریت و چه در حوزه نیروی انسانی و برنامه ریزی است.