رئیس جمهور مدرن‌ترین پروژه آبرسانی کشور را افتتاح کرد/ بهره‌گیری از روش مهندسی معکوس در ‌انتقال آب به کردستان

پروژه آبرسانی از سامانه انتقال آب سد آزاد به سنندج با اعتبار ۸۵۰ میلیارد تومان توسط رئیس‌جمهور افتتاح شد.

به گزارش عروج، پروژه آبرسانی از سامانه انتقال آب سد آزاد به تصفیه‌خانه سنندج با سرمایه‌گذاری بالغ بر ۸۵۰ میلیارد تومان صبح امروز توسط رئیس‌جمهور در این شهر افتتاح شد.

این پروژه از سال ۹۹ به دلیل مشکلات و معضلات کمی و کیفی در تامین آب از سد قشلاق و به منظور حذف طعم و بوی نامطبوع آب شرب سنندج، آغاز و با همت مضاعف، روحیه جهادی و تلاش‌ شبانه‌روزی دنبال شد، اگرچه این طرح تا پایان دولت دوازدهم کمتر از ۳۵درصد پیشرفت فیزیکی داشت اما با تخصیص ۷۵۰میلیارد تومان اعتبار جهشی در طول یک سال گذشته، امروز به بهره‌برداری رسید.

“حجت‌الله محقق”، معاون اجرایی طرح انتقال آب در رابطه با جزئیات این پروژه با بیان اینکه هم‌اکنون حدود هزار لیتر بر ثانیه آب از طریق سامانه انتقال وارد تصفیه‌خانه سنندج و در دسترس شهروندان قرار می‌گیرد، گفت: این سامانه انتقال، سالانه ۵۷میلیون متر مکعب آب را با ظرفیت ۲٫۵ مترمکعب در ثانیه برای افق ۱۴۲۵ سنندج تأمین کرده و در مجموع برای اجرای این پروژه حدود ۸۵۰میلیارد تومان اعتبار هزینه شده است.

وی در رابطه با ویژگی‌های منحصر به‌فرد این طرح گفت: این طرح را می‌توان به‌عنوان یکی از مدرن‌ترین پروژه‌های آبرسانی کشور معرفی کرد چراکه ایستگاه کاهش فشار از ۳۰ اتمسفر به ۲ اتمسفر برای نخستین بار در ایران راه‌اندازی شده است.

معاون اجرایی طرح انتقال آب از سامانه سد آزاد به تصفیه‌خانه سنندج با اشاره به اینکه این اتفاق توسط یکسری شیر‌های سوزنی انجام می‌شود، افزود: تکنولوژی این مدل از کاهش فشار توسط متخصصان داخلی از روی یک مدل ایتالیایی و طی یک فرایند پیچیده مهندسی معکوس، بدون اینکه نیاز به واردات چنین قطعاتی باشد، در داخل کشور ساخته شد.

وی در رابطه با ضرورت بهره‌مندی از روش مهندسی معکوس در اجرای این طرح گفت: به دلیل توپوگرافی منحصر به‌فرد منطقه و اختلاف ارتفاعی که در مبدأ و مقصد طرح آبرسانی وجود دارد، میزان فشار آب دریافتی در مبدأ به شدت افزایش می‌یابد، بنابراین بدون احداث ایستگاه کاهش فشار آب تا ۲ اتمسفر عملاً امکان دریافت آب در تصفیه‌خانه سنندج وجود نداشت.

وی در مورد ساز و کار عملیاتی شدن این اتفاق نیز عنوان کرد: با کمک این طرح، اپراتور می‌تواند بر اساس برنامه منابع و مصارف تعیین شده میزان دبی مورد نیاز هر بخش از سامانه اعم از انشعابات و تصفیه‌خانه شهر را طی یک جدول به سیستم وارد کرده و پس از آن سیستم به صورت خودکار وارد عمل شده و عملیات کنترل فشار را انجام می‌دهد.

محقق، همچنین در مورد دیگر ویژگی‌های طرح انتقال آب از سد آزاد به تصفیه‌خانه سنندج توضیح داد: در این طرح رکورد طرح آبرسانی در کوتاه‌ترین زمان ممکن توسط نیرو‌های متخصص داخلی شکسته شد. این اتفاق در حالی رقم خورد که طرح در یک منطقه کوهستانی با ارتفاعات سخت‌گذر و طبیعتی خشن اجرایی شد.

وی یادآور شد: بر خلاف بسیاری از پروژه‌های عمرانی که با تأخیر و تعلل فراوانی اجرایی می‌شوند، پروژه آبرسانی به سنندج به سرعت و با تلاش شبانه‌روزی نهایی و از ۲۸ آبان ماه آب شرب این طرح وارد شبکه شد.

معاون اجرایی طرح انتقال آب با اشاره به اینکه آب شرب شهر سنندج پیش از اجرای طرح انتقال آب از سد آزاد تغذیه‌گرا شده بود و اگرچه به لحاظ بهداشتی آب مشکلی نداشت، اما همین وضعیت، طعم و بوی نامطبوعی به آب می‌داد که برای شهروندان آزار دهنده بود، بیان کرد: از ابتدای اجرای طرح تاکنون حدود ۹۰۰هزار متر مکعب آب شرب با کیفیت به شبکه آب شهر سنندج تزریق شده و بررسی‌های نشان می‌دهد با اجرایی شدن این پروژه کیفیت آب شرب این شهر تا ۸۰ درصد بهبود پیدا کرده است؛ اتفاقی که اساساً به عنوان یکی از اهداف اصلی پروژه نیز مد نظر قرار گرفته بود.

طول کلی مسیر پروژه آبرسانی از سد آزاد به  شهر سنندج حدود ۶۰ کیلومتر و ارتفاع پمپاژ اولیه ۴۸۰ متر است که در این میان ۲۷ کیلومتر از این مسیر با لوله‌های فولادی به قطرهای ۱۴۰۰ و ۱۲۰۰ میلی‌متر منشعب شده و با بهره‌برداری از آن سالانه امکان انتقال ۵۷ میلیون متر‌مکعب آب به تصفیه‌خانه آب شهر سنندج ایجاد شده  تا مردم از آب شرب با کیفیت و پایدار بهره‌مند شوند.

در این طرح از سیستم کنترل یکپارچه سامانه انتقال آب و ایستگاه کاهش فشار از ۲۷ به ۲ بار برای اولین بار در دیسپاچینگ انتقال آب کشور طراحی شده که در نوع خود کم‌نظیر است و طراحی، ساخت، نصب و راه‌اندازی آن به طور کامل توسط متخصصان، کارشناسان ایرانی و تولیدکنندگان داخلی انجام شده است.