ارمغان سفرهای رئیس جمهور (۳۰)

دولت سیزدهم و رکورد رشد ۳۰۰ درصدی اشتغال در خوزستان

ظرفیت ها و ثروت عظیم خوزستان در کنار آمار بالای بیکاری، شرایط نامتوازنی را ایجاد کرده که همت دولت سیزدهم تغییر این شرایط در این استان زرخیز است. تلاشی که با ایجاد ۶۷ هزار شغل و رشد ۳۰۰ درصدی اشتغال در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال گذشته، برای یک سوم بیکاران استان شغل ایجاد کرد.

به گزارش عروج؛ اگرچه خوزستان با بیش از ۶۴ هزار کیلومتر مربع مساحت تنها چهار درصد وسعت کشور را به خود اختصاص داده است ولی این استان زرخیز از ظرفیت‌های کشاورزی، معدنی، گردشگری، تاریخی، صنعتی، پالایشگاهی، نفتی و آبی بسیار بالا برخوردار است که نقش تاثیرگذاری در اقتصاد کشور دارد.

رتبه اول تولید انواع محصولات کشاورزی به میزان ۱۷.۸ میلیون تن و سهم ۱۴ درصدی از کل تولیدات کشور، مقام اول تولید محصولات زارعی به میزان ۲۰ درصدی از کل تولیدات، مقام اول تولید محصولات استراتژیک گندم و شکر کشور، مقام نخست در تولید محصولات ذرات دانه ای به میزان ۳۸ درصد از کل تولیدات کشور، مقام دوم تولید انواع خرما به میزان ۱۸ درصد از تولید کل کشور و رتبه دوم در تولید سبزی و صیفی با ۳ میلیون تن، دار بودن ۵۰۰ هزار هکتار باغات و رتبه سوم تولید شیلات کشور با ۹۱۰ استخر پرورش ماهی سردابی و گرمابی تنها بخشی از ظرفیت های کشاورزی خوزستان است.

در بخش صنعت نیز با شکل گیری صنایع مادر با کارکرد ملی، صنعت نفت، گاز و پتروشیمی در استان بیشترین اشتغال را به خود اختصاص داده که منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی مستقر در ماهشهر ظرفیت های کم نظیری برای منطقه فراهم کرده است. استخراج ۸۰ درصد نفت و گاز کشور از منابع زیرزمینی و غنی استان، رتبه دوم خوزستان در صنایع فولاد و آهن، استان پیشرو در تولید برق توسط نیروگاه های برق آبی، وجود صنایع و شرکت های بزرگ ملی تنها گوشه ای از ظرفیت های این استان است.

وجود یک سوم از آب های جاری کشور، دسترسی به آب های آزاد و بین المللی، وجود بنادر بزرگ و زیرساخت های مهم صادراتی، وجود ۱۲ سد مخزنی، تنظیمی و برق آبی، وجود ۷۲ شهرک و ناحیه صنعتی و همچنین وجود آثار و میراث تاریخی هفت هزار ساله استان خوزستان را به استانی کم نظیر در کشور تبدیل کرده است.

رتبه دوم تولید ناخالص ملی با نفت و رتبه چهارم تولید ناخالص ملی بدون نفت که نشان دهنده گردش مالی و تولید ثروت عظیم در این استان است.

با برشمردن همه این ظرفیت ها، استان خوزستان باید یکی از استان های کشور با کمترین نرخ بیکاری باشد ولی شوربختانه خوزستان در سال های اخیر همواره یکی از استانها کشور است که نرخ بیکاری بالایی دارد، موضوعی که دولت سیزدهم برای تغییر این نامعادله میان ظرفیت های عظیم و آمار بیکاری بالا، عزم خود را جزم کرده است.

بهره برداری از ۲ ابر پروژه در خوزستان به دست آیت الله رییسی

پنج سفر استانی رییس جمهور به خوزستان طی ۲۰ ماه فعالیت این دولت رکوردی تازه است که آیت الله رییسی در میان روسای جمهور پیشین کشورمان ثبت کرده است. سفرهایی که برای گره گشایی از مشکل های خوزستا و سرعت بخشی به طرح های در دست اقدام است.

از پنج سفر رییس جمهور به خوزستان، ۲ سفر آن در سال ۱۴۰۱ رقم خورد که نتیجه آنها بهره برداری از ۲ ابرپروژه مهم زیرساختی و صنعتی به دست آیت الله رییسی بود؛ ابرپروژه آبرسانی غدیر و ابرپروژه فاز دوم پالایشگاه آبادان.

ابر پروژه آب رسانی به غدیر که از ۱۰ سال پیش در خوزستان آغاز شده است، طی یکسال اول دولت سیزدهم با دستور رییس جمهور و تزریق بودجه ویژه و شتاب دهی به اجرای این طرح در یازدهم شهریور ماه ۱۴۰۱ با حضور آیت الله رییسی به بهره برداری رسید. همچنین تکمیل و افتتاح ابرپروژه فاز دوم پالایشگاه آبادان با ظرفیت ۲۱۰ هزار بشکه در روز با عنوان طرح توسعه و تثبیت ظرفیت پالایشگاه کشور، ۲۹ اسفندماه ۱۴۰۱ به دست رییس دولت سیزدهم به ثمر نشست.

از ابتدای آغاز احداث فاز اول بخش دوم پالایشگاه آبادان امکان اشتغال برای هفت هزار و ۴۰۰ نفر و با بهره برداری از آن شرایط برای اشتغال ۳۰۰ نفر فراهم شد.

ایجاد هفت هزار شغل بیشتر از تعهد ۶۰ هزار نفری اشتغال در خوزستان

اگر چه میزان ایجاد شغل در خوزستان در سال بالغ بر ۲۲ هزار اشتغال بوده اما از ابتدای پارسال سهمیه اشتغال خوزستان برای سال ۱۴۰۱ ایجاد ۶۰ هزار فرصت شغلی تعیین شد که حالا با گذشت یک سال از این هدف گذاری آمارها نشان از رکوردزنی در این زمینه دارد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان در این زمینه گفت: با وجود تعیین سهمیه ایجاد ۶۰ هزار شغل جدید در خوزستان در سال ۱۴۰۱ آمارهای تامین اجتماعی نشان می دهد که در پارسال ۶۷ هزار فرصت شغلی جدید در بخش‌های مختلف فعالیت های اقتصادی استان ایجاد شده است.

رضا فتوحی افزود: سال گذشته فقط ۲۲ هزار فرصت شغلی جدید در خوزستان ایجاد شد ولی با توجه به نگاه خاص دولت به استان زمینه ایجاد شغل جدید در خوزستان رشد خوبی را نشان می‌دهد.

وی با بیان اینکه شهرک‌های صنعتی خوزستان هم اکنون با ظرفیت ۳۰ تا ۴۰ درصد در حال فعالیت هستند که باید قوی‌تر کار کنند گفت: ۷۲ شهرک صنعتی و ناحیه صنعتی در خوزستان داریم که با ظرفیت ۳۰ درصدی کار می‌کنند که برای اشتغالزایی بیشتر باید این ظرفیت به بیش از ۵۰ تا ۶۰ درصد برسد.

بر اساس آمار ایجاد ۶۷ هزار شغل جدید در خوزستان به معنای کاهش یک سوم بیکاران در این استان است.

بازگشت به تولید ۱۶۰ واحد صنعتی راکد و نیمه فعال در خوزستان

خوزستان دارای ۴۶۰ واحد تولیدی در ۷۲ شهرک صنعتی و ناحیه صنعتی است و هم اکنون با ظرفیت ۳۰ تا ۴۰ درصد در حال فعالیت هستند که فعال سازی این واحدها نقش موثری در کاهش بیکاری و افزایش تولید در استان دارد؛ بر این اساس فعال سازی شرکت های راکد و همچنین رفع موانع برای افزایش ظرفیت شرکت های نیمه فعال به عنوان اولویت در دستور کار مسوولان خوزستان در سال ۱۴۰۱ تبدیل شد.

تامین مواد اولیه، شناسایی و کارشناسایی مشکل های واحدهای صنعتی و تلاش برای رفع این موانع، برگزاری مستمر نشست های ستاد تسهیل و رفع موانع تولید به عنوان اولویت توسط مدیران مربوط پیگیری شده است.

سرپرست اداره کل صنعت، معدن و تجارت خوزستان از بازگشت به تولید ۱۶۰ واحد تولیدی و صنعتی راکد و نیمه فعال در سال ۱۴۰۱ در این استان خبر داد و گفت: در حال حاضر ۴۶۰ واحد تولیدی در خوزستان راکد و نیمه فعال هستند که واحدهایی که امکان بازگشت به چرخه تولید دارند و فعالیت آن‌ها اقتصادی است در اولویت فعال سازی مجدد و افزایش تولید قرار گرفت.

حمیدرضا فلاح افزود: فعال‌سازی واحدهای راکد و نیمه فعال ظرفیت های مناسبی برای ایجاد اشتغال و کاهش آمار بیکاری در استان است که با توجه به ظرفیت های موجود در استان و وجود صنایع متعدد در خوزستان می تواند نقش مهمی در اشتغال زایی در این استان ایفا کند.

وی ادامه داد: استفاده از ظرفیت های قانونی از جمله اجرای درست قانون معافیت مالیاتی از جمله اهرم های قانونی است که می تواند موجب ترغیب سرمایه گذاران سرمایه گذاری و همچنین فعال سازی مجدد واحدهای راکد و نیمه فعال شود.

فلاح بر استفاده بهینه از منابع خوزستان تاکید کرد و افزود: در خوزستان در بخش اشتغال و اقتصاد ظرفیت‌ها و منابعی همچون نفت، گاز، زمین، آب و دریا، ارتباط و روابط مرزی دریایی، زمینی و هوایی با کشورهای حوزه خلیج فارس وجود دارد و می‌توان با بهره گیری از این ظرفیت ها آمار بیکاری در استان را به طور چشمگیری کاهش داد.

اقدام ماندگار دولت سیزدهم در حل مشکل هفت تپه

واگذاری غیراصولی شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه به بخش خصوصی در سال ۱۳۹۴ موجب شده تا با اوج گیری مشکلات اقتصادی و مدیریتی در این شرکت، نام هفت تپه همواره در سال های اخیر با اعتصاب و تجمعات اعتراضای کارگران آن در سطح ملی و حتی بین المللی مطرح باشد. چند سال اعتصاب و اعتراض ثمره ای در دولت دوازدهم نداشت تا اینکه با روی کار آمدن دولت مردمی سیزدهم امید کارگران این کارخانه برای بازگشت به کار دوباره زنده شد.

با روی کار آمدن دولت سیزدهم حل اساسی مشکل این شرکت در دستور کار قرار گرفت و در نهایت این شرکت در تاریخ ۳۰ مرداد ۱۴۰۰ با حکم دادگاه شعبه ۲۱ حقوقی خلع ید و مالکیت آن به دولت واگذار شد و در هجدهم مهر ۱۴۰۰ نیز شرکت هفت‌تپه به شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی استان واگذار شد.

با این اقدام انقلابی دولت سیزدهم، مشکلات شرکت هفت‌تپه پس از گذشت ۶ سال در آبان ماه ۱۴۰۰ توسط شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی حل شد. همچنین مطالبات کارگران پرداخت و کارخانه بازسازی شد و در تابستان ۱۴۰۱ مزارع نیشکر و کشت جدید این شرکت به پنج هزار هکتار رسید که این ۲ برابر سال قبل از آن است.

توجه به ایجاد اشتغال با سرمایه گذاری در توسعه گردشگری

ظرفیت های گردشگری در حوزه های مختلف تاریخی، فرهنگی، درمانی، طبیعی و آبی از جمله وجود کوه ها، دره ها و آبشارهای شگفت انگیز، مراکز متعدد بهداشتی و درمانی با کیفیت بالای ارائه خدمات، آثار متعدد تاریخی از جمله پل ساسانی دزفول، آسیاب های آبی شوشتر و زیگورات چغازنبیل شوش، وجود موزه های متعدد موجب شده تا گردشگری به عنوان یکی از ظرفیت های مهم اشتغال زایی در استان باشد.

گردشگری آبی یکی از ظرفیت های مغفول مانده خوزستان است که به دلیل دسترسی به دریای آزاد و دار بودن مرزهای آبی با کشورهای همسایه می تواند نقش مهمی در ایجاد اشتغال داشته باشد که این ظرفیت در سال های اخیر به ویژه پس از روی کار آمدن دولت سیزدهم به آن توجه جدی شده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان با تاکید بر حمایت از سرمایه گذاران بخش گردشگری دریایی گفت: ساخت اسکله‌ها و تأسیسات گردشگری به‌عنوان زیرساخت گردشگری آبی در خوزستان در دستور کار است ضمن اینکه این اداره‌کل از کسانی که قصد دارند در زمینه کشتی‌های تفریحی و شناور یا تجهیزات تحقیقاتی و دریایی فعالیت داشته باشند حمایت و پشتیبانی می‌کند.

محمدحسین ارسطوزاده افزود: سرمایه‌گذاری در تاسیسات گردشگری ساحلی مانند شهرک‌ها، پلاژها و شهرک‌های تفریحی در سواحل خلیج‌فارس، شناسایی و امکان‌سنجی شده و سرمایه‌گذاری گردشگری دریایی و جلب سرمایه‌گذار بخش خصوصی دنبال می شود.

وی کم آلاینده‌ترین صنعت در حفظ محیط‌زیست را صنعت گردشگری دانست و ادامه داد: ایجاد منطقه گردشگری در تالاب شادگان برنامه ریزی شده است که در فاز اول این طرح چهار روستا مدنظر است و هم‌زمان اسکله‌های گردشگری و ایستگاه‌های پرنده‌نگری و خدمات گردشگری نیز برنامه‌ریزی شده است.

ارسطوزاده با اشاره به اشتغال ۱۰ هزار خوزستانی در شهرهای ملی صنایع‌دستی افزود: یک هزار و ۵۵ اثر در فهرست آثار ملی در حوزه آثار غیرمنقول و در حوزه طبیعی ۴۰ اثر، در حوزه آثار معنوی ۱۲۹ اثر و دفاع مقدس ۴۰ اثر ثبت شده است که از ظرفیت های بزرگ خوزستان در این زمینه خبر می دهد.