در حوزه وحدت نیاز به بازسازی فرهنگی داریم

وحدت یکی از فصل ممیز انقلاب اسلامی بعنوان پدیده بدیع از سایر تحولات قرن گذشته است.انقلاب اسلامی به مساله وحدت هم ارزش داد و هم احیا کرد و هم ارتقا معنایی دارد. یکی از مظلومیت های انقلاب اسلامی کوتاهی در تببین این استراتژی های راهبردی است.

وحدت یکی از فصل ممیز انقلاب اسلامی بعنوان پدیده بدیع از سایر تحولات قرن گذشته است.انقلاب اسلامی به مساله وحدت هم ارزش داد و هم احیا کرد و هم ارتقا معنایی دارد. یکی از مظلومیت های انقلاب اسلامی کوتاهی در تببین این استراتژی های راهبردی است. وحدت درمقابل اختلاف و تفرقه تعریف می شود و به معنای یکدست شدن و هضم یکی در دیگری نیست.

وحدت و پرهیز از اختلاف و احترام به حقوق انسانی و دینی و اعتقادی و لسانی جز اصول مصرح قانون اساسی است که جز اصول مترقی قانون است. تشکیل جبهه مستضعفان و رهایی دول اسلامی از پان های مستغرب و رسیدن به امت اسلامی و حتی بالاتر تشکیل جبهه مستضعفان عالم از ابتکارات و دستاوردهای انقلاب اسلامی است.

در مقابل نظام سلطه و استعمار نوین بارها با حربه اختلاف مرزی (کشمیر) اختلاف زبانی(کردستان) اختلافات اعتقادی (میانمار و نیجریه)و..سعی کرده همواره راه توطئه و اختلاف افکنی را برای خود بازبگذارد و این سبب گشته ملل اسلامی که دین، کتاب و پیامبر مشترک و حتی فرهنگ و جغرافیای مشترک و آرمان مشترک دارند، دچار کشمکش شوند.

هر چند برای تببین و تحقق این وحدت تلاشهای زیادی صورت گرفته است که در بسیاری ایران پیشگام بوده است. تلاش برای تقرب اذهان و ادیان بخشی از این تلاش ها است اما دشمن نیز بیکار نبوده و با ایجاد اسلام جعلی از وهابی تا داعش زمینه هرج و مرج را فراهم کردند. آگاهی بخش به مردم و تاکید بر مشترکات می تواند زمینه وحدت را فراهم کند. با اینکه شبه جزیره هند تا افغانستان و..دایره ادبیات فارسی است و بویژه ایران با ملت افغانستان دوستی بالایی دارند، امریکا دنبال ایجاد تفرقه در بین دو کشور است حالا انکه ایران سالها میزبان مردم افغانستان بوده و هستند.

متاسفانه در داخل کشور نیز قدردان وحدت نیستم و همچنان تفاوت های قومی، زبانی، دینی ، جغرافیایی اختلاف ساز می شوند و حال انکه اینها ظرفیتی برای همبستگی است البته دشمن نیز با بهره از فضای مجازی، هنر و طنز و کاریکاتور در دم اتش این تفاوت ها اضافه می کند.

یادداشت از اکبر بهاری