معاون امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان خوزستان:

خوزستان سیر ناخوشایندی در زمینه ازدواج طی می‌کند

معاون امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان استان خوزستان گفت: خوزستان سیر ناخوشایندی در زمینه ازدواج طی می‌کند که باید در این زمینه فرهنگ سازی شود.

به گزارش عروج؛ محمد رستمی روز دوشنبه در نشست ستاد ساماندهی امور جوانان شهرستان دزفول در سالن جلسات فرمانداری ویژه این شهرستان افزود: خوزستان جزو نقاط بحرانی کشور در زمینه ازدواج نیست ولی در شرف بحران است.
وی با بیان اینکه دزفول مشکلات کمتری در حوزه ازدواج دارد، ادامه داد: جراحی اقتصادی اول امسال و تشویش‌های اجتماعی سه ماه اخیر در کاهش آمار ازدواج موثر بوده است.
معاون امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان خوزستان با اشاره به آمار طلاق زوج‌هایی که زیر ۲ سال زندگی مشترک دارند، گفت: باید درخصوص تربیت خانوادگی و آموزش زوج‌های جوان بیشتر تلاش کرد.
وی افزود: مراکز ازدواج در حوزه ازدواج و مشاوره قبل و بعد از ازدواج فعالیت می‌کنند که باید روی ظرفیت.های آنها بیشتر کار شود.

رستمی ارائه آموزش‌های لازم برای ۲ سال اول ازدواج زوجین را به علت نا آشنایی با یکدیگر ضروری دانست و با اشاره به آمار زیاد طلاق در دزفول اظهارداشت: حمایت از خانواده مورد تاکید دولت است بنابراین تلاش زیادی برای راه اندازی خوابگاه دانشجویی ویژه افراد متاهل در حال انجام است تا شاهد کاهش طلاق باشیم.

وی افزود: آمار سمن‌های دزفول نسبت به جمعیت و تعداد دانشجویان و همچنین تعداد موسسات کارآفرینی دزفول کم است.

معاون امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان خوزستان بیان کرد: باوجود ظرفیت‌های دزفول، آمار بیکاری طی سال‌های اخیر تغییر نکرده که جای تعجب دارد و باید کارگاه‌های خوداشتغالی فعال کرد.
وی افزود: فعالیت مراکز مشاوره و کارآفرینی باید رسانه‌ای شوند تا مردم بدانند موسسه ای وجود دارد که با کمترین هزینه مشاوره می‌دهد و افراد را به سمت کارگاه‌های تولیدی سوق می‌دهد.
رستمی گفت: جوانان باید به سمت مراکز فنی حرفه ای سوق پیدا کنند تا شاهد اشتغال بیشتر آنها باشیم.

ثبت یکهزار و ۳۹۷ واقعه ازدواج در ۶ ماه نخست امسال در دزفول

رئیس اداره ثبت احوال دزفول گفت: جوانان به شرطی که درست تربیت و آموزش داده شوند باعث پیشرفت هر کشور هستند.
محمد زرشناس با اشاره به آمار ازدواج و طلاق ۶ ماه اول امسال و سال گذشته افزود: طی ۶ ماهه اول ۱۴۰۱، یکهزار و ۳۹۷ واقعه ازدواج و ۳۸۵ مورد طلاق ثبت شد.
وی ادامه داد: آمار ازدواج ۶ ماه اول امسال نسبت به همین زمان در سال گذشته کمتر و طلاق بیشتر بوده که این آمار قابل تحلیل و بررسی است.
فرماندار ویژه شهرستان دزفول نیز گفت: اهتمامی که دولت مردمی و قوی نسبت به پیگیری امور مربوط به جوانان دارد قابل تحسین است.
علی فرهمندپور افزود: امیدواریم اعضا پیگیر مصوبات باشند و فرهنگ سازی و ارائه راهکار را در دستور کار قرار دهند.
وی ادامه داد: همه خانواده‌ها دغدغه ازدواج و اشتغال دارند و بیکاری جوانان از مهمترین موانع تحقق ازدواج است.

تحقق ۸۹ درصد تعهد اشتغال دزفول


فرماندار ویژه دزفول اظهارداشت: ۸۹ درصد تعهد دستگاه‌های دزفول نسبت به تسهیلات اشتغالزایی محقق شده که این خدمات باید ملموس شوند.
وی افزود: ۹۱ درصد آمار اشتغال دزفول راستی آزمایی شده ولی کافی نیست و باید اقدامات بیشتری انجام شود.
فرهمندپور ظرفیت‌های شهرستان دزفول را خوب ارزیابی کرد و گفت: باید به ظرفیت‌ها در راستای توسعه ازدواج توجه شود.
وی استفاده از ظرفیت سمن‌ها را ضروری دانست و افزود: اکنون ۲ سازمان مردم نهاد در حوزه جوانان در دزفول داریم و افزون بر ۲۰ سازمان دیگر در نوبت هستند.

فرماندار ویژه دزفول بیان کرد: سمن‌ها در حوزه تسهیل امور مربوط به اشتغال می‌توانند مفید باشند و مانند مراکز مشاوره، اجتماعی و خدماتی عمل کنند که باید در دزفول فرهنگ سازی شود و سمن‌ها به این سمت و سو بروند.
وی اضافه کرد: کشت گلخانه‌ای و تولیدات گیاهی از قدیم به عنوان ظرفیتی در کنار بخش کشاورزی فعال بوده و اکنون هم بخش صنعتی دزفول روبه رشد است؛ در حوزه درمانی و توریست درمانی نیز نیازمند فرهنگ سازی هستیم.
فرهمندپور گفت: آیین نامه ستاد ساماندهی امور جوانان ۱۱ اسفندماه ۹۹ و آیین نامه ازدواج این ستاد در تاریخ ۲۵ مهرماه امسال ابلاغ شده که در ماده ۲ این آیین نامه به صراحت اعلام شده کلیه دستگاه‌های اجرایی مکلفند حداقل ۲۰ درصد از ظرفیت تمامی مراکز رفاهی از جمله سالن‌های فرهنگی، ورزشی، خدماتی، سالن‌ها، مجتمع‌های فرهنگی، رفاهی، تالارها و باشگاه ها را برای برگزاری جشن ازدواج زوجین با معرفی به کمیته اختصاص دهند.
وی افزود: نامه نگاری‌های لازم در این خصوص انجام شد ولی همه ادارات و دستگاه‌ها اعلام کردند ظرفیت ندارند لذا قرار است بازرسی فرمانداری موضوع را پیگیری کند.
فرماندار ویژه دزفول با بیان اینکه دولت مکلف است تسهیلات لازم را در این خصوص ارائه کند، اظهارداشت: این مکان‌ها باید بازسازی و برای ازدواج آسان در اختیار قرار گیرند.
وی افزود: این اقدامات در راستای اهداف ستاد حمایت از امور جوانان در دزفول اجرا می‌شوند و ادارات طبق بند ۲ آیین نامه باید این مکان‌ها را معرفی کنند.

نرخ بیکاری در دزفول ۱۵.۲ درصد است

رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان دزفول نیز در این نشست اشتغال را یکی از مهمترین دغدغه‌های جوانان عنوان کرد و گفت: طبق اعلام مرکز آمار در تابستان ۱۴۰۱، نرخ بیکاری کشوری ۸.۹ و استان خوزستان ۱۵.۶ درصد و ۲ برابر نرخ کشوری است است.

مجتبی ظفری افزود: طبق آخرین آمار سال ۹۵، نرخ بیکاری در دزفول ۱۵.۲ درصد بود که این آمار تغییر خاصی نداشته است.
وی یکی از وظایف وزارت کار را تسهیلگری در امر ازدواج دانست و ادامه داد: امسال نیز دولت اقدامات خوبی انجام داده و قول یک میلیون نفری اشتغال را داده است.

رییس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی دزفول سهمیه این شهرستان را اشتغال چهارهزار و ۶۶۹ نفری عنوان کرد و گفت: طی امسال برای هر دستگاهی تعهدی مشخص شده است.
وی افزود: نشست‌های شورای اشتغال به صورت مستمر هر ماه برگزار می‌شوند و تا امروز سه هزار و ۹۱۰ اشتغال معادل ۸۹ درصد محقق شده است.
ظفری گفت: امسال ۷۵ میلیارد ریال تسهیلات اشتغالزایی در دزفول در نظر گرفته شده که با تشکیل کمیته فنی و اشتغال، ۸۵ طرح مصوب و ۷۰ طرح به بانک‌ها معرفی شد که ۵۰ نفر آنها جوانان زیر ۴۰ سال هستند.
وی با بیان اینکه پنج مرکز کاریابی مجوزدار در دزفول وجود دارد و ۲ مرکز نیز اخیرا افتتاح شده است، افزود: چهار مرکز مشاوره کارآفرینی و شتاب دهنده نیز در دزفول فعال است که طی امسال، ۷۷۲ نفر به این مراکز مراجعه کرده و ۱۰۱ نفر به کارفرما معرفی و مشغول کار شدند.
رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی دزفول با بیان اینکه ۱۲۸ نفر به شرکت‌های بخش خصوصی معرفی و مشغول کار شدند، گفت: هنوز در سیستم بانکی مشکل داریم و برای ارائه تسهیلات، سخت گیری‌های زیادی وجود دارد که امیدواریم همکاری لازم صورت گیرد تا شاهد حداکثر جذب باشیم.

وی درصد انحراف در حوزه ارائه تسهیلات اشتغالزایی را ناچیز خواند و اعلام کرد و گفت: ۹۱ درصد راستی آزمایی‌ها مثبت ارزیابی شده است.

رئیس اداره ورزش و جوانان دزفول نیز از فرماندار این شهرستان که در امور جوانان و ورزش یاریگر بودند، قدردانی کرد.
خادمعلی تهذیبی افزود: ورزش و جوانان در خوزستان مغفول مانده بود که باید در این خصوص اقدامات اساسی صورت گیرد.
وی افزود: مشکلی برای ارائه وام در حوزه ازدواج گزارش نشده و شاهد همکاری بانک‌ها بودیم.