معاون اجرایی رییس جمهور:

خوزستان به کارگاه سازندگی تبدیل شده است

معاون اجرایی رییس جمهور نگاه دولت به خوزستان را ویژه دانست و گفت: طرح‌های بزرگی در حوزه عمران، راه، نفت، فاضلاب و بیمارستانی در خوزستان در حال اجراست که اجرای این پروژه‌ها این استان را به کارگاه سازندگی تبدیل کرده است.

سیدصولت مرتضوی روز یکشنبه در حاشیه بازدید از آبادان و خرمشهر در جمع خبرنگاران بیان کرد: اصرار دولت بر این است که در گام نخست، طرح‌های نیمه تمام تکمیل و به پایان برسد و سپس بر حسب ضرورت پروژه‌های دیگر ساماندهی شوند و دستور رییس جمهور برگرفته از کارهای کارشناسی انجام و ظرفیت سنجی می‌شود.

وی با اشاره به آزادسازی سواحل کشور با دستور رییس‌جمهور افزود:در استان خوزستان اگر دژهای خاکی حاشیه رودخانه اروندرود ضرورت برداشته شدن دارد با هماهنگی استاندار خوزستان برداشته می‌شود.

تصویب ۸۱ بند مصوبه در حوزه‌های مختلف در سفر استانی هیات دولت به خوزستان

مرتضوی ادامه داد: پیرو سفر استانی رییس‌ جمهور و اعضای هیات دولت به خوزستان، جلسه‌های کارشناسی متعدد با حضور استاندار خوزستان، حوزه معاونت اجرایی و نمایندگان وزارتخانه‌ها و وزرا برگزار شد که در این نشست‌ها ۸۱ بند مصوبه در حوزه‌های مختلف تعریف شد.

معاون اجرایی رییس جمهور بیان کرد: تنش آبی استان خوزستان، تامین آب مورد نیاز این استان، توزیع عادلانه آب و همچنین تکمیل طرح آبرسانی غدیر به عنوان یکی از کلان طرح‌های آبرسانی در خوزستان در دولت مطرح شد؛ این طرح تقریبا ۵۲ درصد از جمعیت شهری و روستایی خوزستان را در بر می‌گیرد که تا پایان خرداد سال آینده بخش زیادی از آن بهره‌برداری می‌شود.

وی افزود: در طرح آبرسانی غدیر ۱۰ متر مکعب آب در ثانیه تامین می‌شود که با ۱۰ متر مکعب آب تلفیق و تصفیه خواهد شد و تقریبا حدود ۲۰ متر مکعب در ثانیه آب برای ۵۲ درصد از شهروندان استان خوزستان تامین خواهد شد.

مرتضوی با اشاره به پروژه‌های فاضلاب در خوزستان گفت: در همه شهرهای بزرگ استان خوزستان طرح‌های فاضلاب در حال اجراست که خوشبختانه اقدامات خوبی انجام شده است.

تصفیه‌خانه آبادان تا خرداد سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد و با افتتاح آن از بازچرخانی پساب در حوزه صنعت استفاده مطلوبی صورت خواهد گرفت.

سه هزار میلیارد ریال برای تکمیل بیمارستان‌های آبادان و خرمشهر

معاون اجرایی رییس جمهور در ادامه با اعلام اختصاص سه هزار میلیارد ریال اعتبار برای تکمیل بیمارستان‌های آبادان و خرمشهر گفت: با تکمیل بیمارستان جدید طالقانی آبادان و بیمارستان فوق تخصصی قلب خرمشهر، ۳۲۰ تختخواب به ظرفیت بیمارستانی منطقه افزوده می‌شود.

برای تجیهز بیمارستان طالقانی سه هزار میلیارد ریال نیاز دارد که وزارت بهداشت ۸۰ درصد آن را تامین خواهد کرد.

وی بیان کرد: برای تکمیل بیمارستان قلب خرمشهر نیز ۲ هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال پیش‌بینی شده است که پرداخت می‌شود.

چهار میلیارد دلار سرمایه گذاری وزارت نفت در خوزستان

معاون اجرایی رییس جمهور با بیان اینکه فاز دوم پالایشگاه آبادان با سرمایه گذاری مطلوبی در حال اجراست گفت: چهار میلیارد دلار سرمایه‌گذاری جدید از سوی وزارت نفت در سطح خوزستان تامین اعتبار شده که بخش قابل توجهی از آن در پالایشگاه آبادان پیش بینی شده است و با طرف خارجی نیز هماهنگی انجام شده است.

مرتضوی افزود: مجوز ماده ۲۳ قسمت دوم جاده خرمشهر – اهواز نیز گرفته شده است که با اجرای آن تحولی در این حوزه به لحاظ ارتباط مناسب با بندر و تسهیل مناسب تولیدات صنایع وابسته صورت خواهد گرفت.

وی بیان کرد: بنیاد مستضعفان و ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) در آبادان و خرمشهر منابع متنوعی را در حوزه نفت و گاز و صنایع فولاد سرمایه‌گذاری کردند که بخشی بهره‌برداری و بخش دیگری به بهره‌برداری خواهد رسید.

چهره نامناسب آبادان و خرمشهر

معاون اجرایی رییس جمهور با اشاره به وضعیت نامسناب مبلمان شهری در آبادان و خرمشهر گفت: زیرساخت‌های ارتباطی در آبادان و خرمشهر مناسب هستند اما در فضای کالبدی متناسب با این ۲ شهر نیست، و زیرساخت‌های معماری، فضای سبز، معابر و بلوارهای این ۲ شهر ضعیف هستند.

مرتضوی خواستار توسعه شهری در آبادان و خرمشهر شد و ادامه داد: پالایشگاه آبادان و سازمان منطقه آزاد اروند باید برای ایجاد این زیرساخت‌ها به شهرداری‌های آبادان و خرمشهر کمک کنند؛ شهرداران باید به سوی توسعه شهری گام بردارند.

وی با بیان اینکه مشکل بعضی از شهرهای وجود نیروی مازاد انسانی است گفت: در آبادان و خرمشهر شاید بالغ بر ۹۰ درصد از منابع شهرداری‌ها هزینه جاری می‌شود، که این موضوع باید آسیب‌شناسی شود و مانع اضافه شدن نیروی انسانی شوند زیرا سرانه نیروی انسانی در شهرداری‌های خوزستان نسبت به کلان کشور بر اساس یک امکان سنجی بالاتر است.

معاون اجرایی رییس‌جمهور برای بازدید از طرح های عمرانی و درمانی شهرستان های آبادان و خرمشهر به این منطقه سفر کرده است.