مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران:

جمع‌آوری گازهای مشعل از صیانتی‌ترین اقدامات صنعت نفت است

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران گفت: طرح‌های جمع‌آوری گازهای مشعل از جمله صیانتی‌ترین اقدامات صنعت نفت برای استفاده از دارایی‌های زیرزمینی کشور است.

دکتر محسن خجسته‌مهر روز پنجشنبه ۱۲ اسفندماه ۱۴۰۰ در آیین امضای قراردادهای جمع آوری گازهای همراه شرق کارون که با حضور وزیر نفت در ماهشهر برگزار شد، گفت: از حمایت‌های همه جانبه وزیر نفت، استاندار خوزستان، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، مسئولان استانی و همکاران در شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب که در این طرح بزرگ سهم دارند قدردانی می‌کنم.

معاون وزیر نفت با اشاره به اینکه ما در وزارت نفت باید با صیانت از دارایی زیرزمینی، آن را به حداکثر ارزش روزمینی تبدیل کنیم و به عبارتی به حداکثر تولید بدون آسیب رساندن به مخزن برسیم، افزود: این دارایی ارزشمند را وقتی روی زمین آوردیم باید به گونه ای استفاده کنیم که حداکثر ثروت را برای ما ایجاد کند.

خجسته مهر تصریح کرد: نخستین عنصر صیانت با انعقاد این قراردادها به جمع آوری گازهای مشعل ختم می شود؛  دومین عنصر صیانت که باید مورد توجه قرار گیرد، صیانت از محیط زیست است؛ این یک ماموریت مهم در وزارت نفت است که توسعه پاک باید در اولویت قرار گیرد.

وی افزود: برنامه ما در توسعه طرح های بالادستی این است که طرحی افتتاح نشود مگر آنکه آلایندگی آن صفر باشد.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با بیان اینکه عنصر سوم که باید از آن صیانت شود بحث صیانت از سرمایه اجتماعی است، اظهار کرد: در این طرح حدود ۶ هزار شغل مستقیم و غیرمستقیم ایجاد می شود و باید در این مسیر در راستای تولید ثروت و رفع محرومیت ها قدم برداریم.

اجرای طرح های مسئولیت اجتماعی با قدرت ادامه دارد

خجسته مهر افزود: ۵ هزار میلیارد تومان مصوبه سفرهای استانی که برای اجرای طرح های مسئولیت اجتماعی در خوزستان اختصاص یافته است و وزیر محترم نفت نیز برای آن زحمات بسیاری انجام داده اند، حاصل این پروژه های صیانتی است و همانطور که استاندار محترم تایید کردند ۲ هزار میلیارد تومان هم پروژه های جاری است و امادگی داریم نقدینگی این طرح ها را تامین کنیم.

معاون وزیر نفت با بیان اینکه ۵ طرح اصلی جمع  آوری گازهای همراه در کشورداریم که ارزش این ۵ طرح حدود ۷ میلیارد یورو است، اظهار کرد: طرح امروز حدود یک میلیارد یورو است که ۳۰۰ میلیون یورو در گذشته امضا شده و امروز حدود ۵۰۰ میلیون یورو در دولت سیزدهم به مرحله انعقاد قرارداد می رسد که این بیانگر عزم دولت سیزدهم برای اتمام طرح های نیمه تمام و اجرای طرح های جدید است.

خجسته مهر افزود: با اجرای این ۵ طرح اصلی، معادل دو فاز پارس چنوبی گازهای همراه جمع آوری خواهد شد که معادل ۵۰ میلیون مترمکعب است و برای تولید این میزان باید ۶ میلیارد دلار سرمایه گذاری انجام می شد اما ما با جمع آوری گازهای مشعل به این میزان گاز می رسیم.

وی تصریح کرد: در تلاش هستیم تا ان شاءالله تا پایان سال آینده طرح‌های ان جی ال ۳۱۰۰ و ۳۲۰۰ به بهره برداری رسد.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در پایان افزود: سیاست ما در نفت، گره زدن بخش پایین دستی با بالادستی هم در تامین سرمایه و هم در تثبیت خوراک پتروشیمی ها است و بر این اساس برای تامین منابع مالی مورد نیاز شرکت ملی نفت مذاکرات با ۵ هلدینگ مهم و یک مجموعه فولادی ادامه دارد.