جزئیات برنامه‌های سفر رئیس جمهور به خوزستان/ از جشن احیای ۱۶۰ کارگاه تا افتتاح طرح‌های عمرانی و خدماتی

معاون سیاسی اجتماعی استانداری خوزستان برنامه‌های سفر رئیس جمهور به این استان را تشریح کرد.

به گزارش عروج به نقل از پایگاه اطلاع رسانی استانداری خوزستان، معاون سیاسی اجتماعی استانداری خوزستان، برنامه های سفر دو روزه رییس جمهور و هیات دولت به استان را تشریح کرد.

عبدالله افرازه شهاوند در خصوص برنامه روز اول سفر ریاست جمهوری به استان، اظهار داشت: هیئت دولت در دور دوم سفرهای استانی اواخر این هفته به استان خوزستان سفر می‌کند.

وی گفت: با احتساب سفر انتخاباتی رئیس محترم جمهور، این هفتمین سفر به خوزستان است که نشان از اهمیت استان برای دولت دارد. در هر سفر نیز مصوبات خوبی داشتیم؛ رئیس جمهور بلافاصله قبل از تشکیل هیئت دولت و انتخاب وزرای جدید به استان خوزستان آمد و به بررسی مشکلات استان پرداخت و مصوبات در برخی موضوعات نداشتیم اما هر آنچه در سفر اول به تصویب رسید، به نوعی مهمترین مصوبات و مشکلات اساسی و اولویت‌دار استان خوزستان بودند. در حوزه های مختلف عمرانی، فرهنگی، اجتماعی، بهداشتی، درمانی و آموزشی، طرح های خوبی احصا شده است.

معاون استاندار خوزستان ادامه داد: در سه حوزه عمرانی، هزینه ای و مجوزی پیشنهادات خوبی به هیئت دولت داده ایم که امیدواریم به تناسب توان مالی که دولت هم در استان و هم کشور دارد، پیشنهادات ما مصوب شود. تلاش بر این بوده که پروژه های پیشنهادی ذیل ابر پروژه ها باشد. موضوعات مهم را احصا و تقدیم دولت کردیم تا از مشکلات گره گشایی کنیم.

مشکل آب از جمله مسائل مهم در خوزستان

معاون سیاسی اجتماعی استانداری با بیان اینکه خوزستان چند مشکل مهم دارد که در سفر اول هم مورد توجه بودند، اظهار کرد: مصوبات تکمیلی باید در سفر دوم برای رفع آن مشکلات لحاظ شود؛ مشکل آب از جمله مسائل مهم است که در سه حوزه برنامه ریزی شده و در برنامه سفر اول هم مطرح بود. آبرسانی به نوار غربی استان که ۵۴ درصد آن انجام شده و در سفر جدید مصوبات تکمیلی آن را برای ادامه کار و آبرسانی به شهرهای پایین دست خواهیم داشت. همچنین پروژه آب فدک را در شمال شرق استان (شهرهای ایذه، باغملک، لالی و اندیکا) که حدود ۳۳ کیلومتر لوله کشی تا ایذه باقی مانده است و پروژه آب کوثر که برای آبرسانی به شهرهای جنوب شرقی است، را هم داریم. همچنین در حوزه فاضلاب بیش از ۵۰ درصد کار انجام شده که در این حوزه هم رئیس جمهور از پروژه ها بازدید می کند و مصوباتی خواهیم داشت. در حوزه های آب های سطحی و حوزه بهداشت و درمان نیز افتتاح پروژه خواهیم داشت.

جشن کارگاه‌های احیا شده با حضور رئیس جمهور

وی با اشاره به اینکه ممکن است برنامه نهایی سفر تغییرات جزیی داشته باشد، گفت: صبح پنج شنبه هفتم اردیبهشت رئیس جمهور از فرودگاه دزفول وارد خوزستان می شود و در یکی از کارگاه های احیا شده دزفول جشن کارگاه های تعطیل شده برگزار می‌شود. حدود ۱۶۰ کارگاه نیمه تعطیل یا تعطیل احیا شده داریم که جشن احیا برگزار می شود. پس از آن نیز در شهرستان اندیمشک، پروژه نیروگاه سیکل ترکیبی اندیمشک را افتتاح خواهند کرد و در اندیمشک با مردم دیدار و گفت و گو خواهند کرد. از مردم شهرهای دزفول، شوش و اندیمشک دعوت می کنیم جهت دیدار با رئیس جمهور که ساعت ۱۱ صبح انجام می شود، از رئیس جمهور استقبال کنند. همچنین رئیس جمهور در شهرهای اندیمشک، اهواز و شادگان دیدار مردمی دارند.

افرازه شهاوند افزود: بهره برداری از فاز اول پروژه خط دوم راه آهن شوش _ بامدژ  که پروژه مهم دو خطی کردن اهواز اندیمشک جهت سرعت قطارها است به مساحت ۷۰ کیلومتر انجام شده و فاز دوم و سوم که از منطقه بامدژ تا اهواز و از شوش تا اندیمشک است نیز انجام خواهد شد. رئیس جمهور همچنین در سازمان آب و برق حضور پیدا می‌کنند و به صورت مانیتورینگ از پروژه آب غدیر و آب و فاضلاب بازدید می کنند و گزارشی از سوی مسئولان آب و برق به ایشان ارائه می‌شود. افتتاح پروژه های آبرسانی به چند روستا انجام می شود و پس از آن ساعت ۱۶ یا ۱۷ دیدار مردمی با مردم اهواز در مصلی نماز جمعه خواهند داشت. پس از اقامه نماز مغرب هم با سران طوایف، بزرگان و متنفذین عشایر دیدار خواهند کرد.

دیدار رئیسی با مردم شادگان در روز دوم سفر

سخنگوی ستاد اطلاع رسانی دور دوم سفر هیئت دولت، در خصوص روز دوم سفر ریاست جمهوری نیز گفت: آیت‌الله رئیسی صبح روز جمعه در شهرستان هویزه برای افتتاح پالایشگاه گاز حضور پیدا می‌کنند و پس از آن هم در شهرستان شادگان ساعت ۱۰ صبح دیدار مردمی دارند که یا در مصلی شادگان یا یک در یکی از سالن‌های ورزشی انجام می شود. البته مکان دقیق آن متعاقباً اعلام خواهد شد. همچنین در یکی از روستاهای شهرستان شادگان از نمایشگاه دستاوردهای بومی- محلی بازدید می‌کنند و در ادامه در اهواز، دیدار با اقشار خاص از جمله کارآفرینان، فعالان اقتصادی، مدیران استانی، فعالان فرهنگی و در نهایت نشست خبری با اصحاب رسانه را خواهند داشت.

شهاوند در خصوص این که وزرا و معاونان در کدام شهرستان‌ها حضور پیدا می کنند و چه پروژه هایی را افتتاح می کنند نیز اظهار کرد: حدود ۱۲ وزیر و دو یا سه معاون، رئیس جمهور را همراهی می کنند و بر اساس تقسیم بندی انجام شده و مسائل و مشکلاتی که هر شهرستان دارد، در آن شهر حضور پیدا می‌کنند و مشکلات را بررسی می‌کنند و با اقشار مختلف مردم دیدار و گفت و گو می کنند.

وی در ادامه در خصوص طرح هایی که قرار است در این دوره افتتاح شوند نیز گفت: چند پروژه درمانی از جمله بیمارستان شوشتر، مصوبات جدید در حوزه بهداشت و درمان در شهرهای مختلف داریم. چند مصوبه جدید هم در حوزه آموزشی افتتاح خواهد شد. پایانه مکانیزه بندر امام که پروژه بسیار مهمی است نیز به دست معاونین وزرا افتتاح می‌شود.

افرازه شهاوند همچنین با اشاره به سوءمدیریت ها و احتمال برکناری برخی مدیران در استان نیز تصریح کرد: یکی از مهمترین موضوعات مدنظر استاندار خوزستان در بررسی‌های انجام شده، نظارت بر عملکرد مدیران و اجرای پروژه های مصوب سفر قبلی است و از محورهای قابل توجه سفرهای ریاست جمهوری نیز همین ارزیابی عملکرد مدیران است. در برخی از استان‌ها به دلیل سوء مدیریت‌ها و ضعف هایی که وجود داشته، برخی از مدیران برکنار شدند و احتمال دارد برخی از مدیران که در حوزه ماموریت خود در استان کم کاری داشتند نیز برکنار شوند.

خروجی ارزیابی ها و احصا ضعف ها قطعاً مشخص و برکناری برخی مدیران هم صورت خواهد گرفت زیرا بسیاری از مشکلات در کشور و استان ناشی از سوء مدیریت‌ها و کم کاری برخی از مدیران است که هم باید ارزیابی شده، هم برکنار شوند و هم مردم نیز بدانند تا الگویی برای سایر مدیران شود تا به حوزه ماموریتی خود و مشکلات مردم استان و کشور اهمیت بدهند. ارزیابی عملکرد مدیران از ویژگی‌های مهم این سفر است.

وی تاکید کرد: از جمله محورها و موضوعات اصلی مورد نظر استاندار خوزستان بحث اشتغال با اولویت صد درصد نیروهای بومی است که قطعا در راس این سفر قرار دارد، البته اشتغال نیروی بومی در گذشته هم بوده و جزو تاکیدات و مصوبات دولت و استان است و در برنامه پیش رو نیز تلاش بر این خواهد شد که اشتغال و استخدام ها معطوف به نیروهای بومی باشد.

طرح آبرسانی غدیر از جمله اقدامات بزرگ دولت سیزدهم در خوزستان

شهاوند با بیان این که دولت سیزدهم در استان خوزستان اقدامات و کارهای بزرگی به انجام رسانده است، ادامه داد: در راس این اقدامات، طرح آبرسانی غدیر، بزرگترین طرح آبرسانی کشور در استان یا طرح جامع آب و فاضلاب اهواز به عنوان بزرگترین طرح آب و فاضلاب در کشور است. بحث توسعه واحدهای درمانی و زیرساختی در استان خوزستان پیشرفت خوبی داشته است که طرح های مهمی از جمله بیمارستان ۴۷۷ تخت‌خوابی در دانشگاه علوم پزشکی دزفول، دو بیمارستان در بهبهان، طرح های مهم بیمارستانی در کلانشهر اهواز، بیمارستان یازهرا دزفول از جمله این طرح ها است.

وی افزود: همچنین ابر پروژه هایی در خوزستان بعد از سال ها در حال انجام هستند؛ طرح های آب رسانی در حوزه آب شرب، آب کشاورزی، فاضلاب، توسعه راه های ریلی، توسعه راه‌های آسفالت از جمله ابرپروژه های کشور هستند که در استان خوزستان در حال انجام هستند.

شان مردم خوزستان درگیر بودن با مشکلات اساسی نیست

معاون سیاسی اجتماعی استانداری خوزستان در ادامه با تاکید بر حل مشکلات مردم به دغدغه رئیس جمهور و هیئت دولت، راهکارهای گره گشای استاندار خوزستان و تلاش سایر مدیران استانی اشاره کرد و گفت: هر مدیری وظیفه دارد در حوزه خود نسبت به مشکلات مردم استان اهتمام داشته باشد، پای کار بیاید و از مشکلات استانی که مردمانش در حوزه های مختلف درگیر هستند، گره گشایی کند. شان استان خوزستان این نیست، مردم استانی که در جنگ و در مقاطع مختلف آسیب های زیادی دیده اند، با مشکلات اساسی در حوزه های مختلف درگیر باشند. البته در حوزه اشتغال، زیست محیطی، آب شرب و کشاورزی کارهای خیلی خوبی انجام گرفته که مدیران باید دستاوردها در حوزه های مختلف را بیان کنند.

مردم خوزستان در سفر رئیس جمهور کنار ما باشند

وی تاکید کرد: مدیران هم در قبال نظام و دولت هم در قبال مردم و کاری که انجام شده تکلیف دارند و باید دستاوردها را به مردم گزارش دهند تا مردم تحت تاثیر هجمه های رسانه‌ای فکر نکنند غرق در مشکلات هستیم و هیچ کاری انجام نمی گیرد، دولت تلاش می کند و در حال انجام اقدامات و رفع مشکلات مردم است اما متاسفانه این اقدامات را نتوانستیم خوب بیان کنیم، این گزارش دهی باید انجام شود تا مردم هم بیش از پیش در کنار ما باشند. مردم در این سفر در کنار ما باشند و در دیدار ها و استقبال از دولت و رئیس محترم جمهور حضور پیدا کنند تا بتوانیم بهره‌برداری مفید از این سفر داشته باشیم.

عشایر خوزستان همیشه متحد و در صحنه بوده‌اند

سخنگوی ستاد اطلاع رسانی دور دوم سفر ریاست جمهوری به خوزستان، به اتحاد عشایر سرافراز و مردم ولایتمدار همیشه در صحنه که در مناسبت های مختلف پای کار بوده اند، اشاره کرد و گفت: امیدواریم این بار هم در استقبال از رئیس جمهور سنگ تمام بگذارند و حضوری ماندگار داشته باشند، همانطور که شاهد بودیم در راهپیمایی ۲۲ بهمن، علی رغم اتفاقات سال گذشته و هجمه های رسانه ای و حمله ترکیبی با بصیرت در تمام برنامه ها حضور پیدا کردند و در کنار نظام و مسئولان هستند. مردم امید دارند و ما هم امیدواریم و باید تلاش کنیم که این امیدواری مردم را مستحکم و تقویت کنیم. مسئولان در این زمینه تکالیف زیادی بر عهده دارند. در این دولت و استانداری فعلی نباید مدیر کم کار وجود داشته باشد زیرا مدیر کم کار مطمئن باشد برکنار خواهد شد و باید تلاش بیش از پیش برای گره گشایی از حل مشکلات مردم داشته باشد.