توصیه‌های تغذیه‌ای بهداشتی برای ایام روزه‌داری

کارشناس گروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت خوزستان با بیان اینکه مصرف آب زیاد در وعده افطار و بین صرف غذا سبب اختلال در هضم مواد غذایی می‌شود، گفت: بسیاری از افراد از ترس تشنگی در طول روز، بعد از صرف سحری به مقدار فراوان آب می‌نوشند که عادت صحیحی نیست.

به گزارش عروج، ندا فرح‌بخش با اشاره به توصیه های تغذیه ای بهداشتی در ایام روزه داری اظهار کرد: توصیه می‌شود روزه‌دار پس از افطار، تحرک و فعالیت با شدت متوسط که موجب مصرف کالری می‌شود، داشته باشد. نماز خواندن در اوقات مختلف روز با حرکت هماهنگ تعدادی از مفاصل و ماهیچه‌ها نیز موجب ایجاد توازن و تعادل بدن، مصرف کالری، کمک به جریان خون و کمک به متابولیسم غذا می‌شود.

وی افزود: مصرف بیشتر از هشت لیوان آب آشامیدنی سالم و سایر مایعات طبیعی و آب سبزی‌ها و صیفی‌جات مانند آب هویج، آب گوجه فرنگی و آب کرفس که سبب دریافت بیشتر مایعات، کالری و تا حدودی فییر غذایی می‌شود در فاصله افطار تا سحر، ضمن حفظ  ایمنی در شرایط کنونی برای پیشگیری و کنترل بیماری کووید-  ۱۹، بدن را از کم آبی در طول روزه‌داری حفظ می‌کند.

کارشناس گروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت خوزستان گفت: خوردن غذاهای چرب و شور و انواع تنقلات شور، انواع کنسروها، شورها، انواع سوسیس، کالباس و سایر فست فودها موجب تضعیف سیستم ایمنی و ایجاد تشنگی می‌شود بنابراین توصیه می‌شود به جای نمک، از سبزی‌های خشک و معطر و محلی مثل ترخون، نعناع و مرزه برای طعم‌دار کردن غذا استفاده شود.

فرح‌بخش بیان کرد: محدود کردن مصرف نمک در وعده‌های افطار، شام و سحر در این دوران بسیار مهم و کمک‌کننده است. دریافت اضافه نمک، بدن را مجبور به واکنش می‌کند و برای جبران آن لازم است آب بیشتری مصرف شود. افرادی که مستعد افزایش فشار خون و یا مبتلا به این بیماری هستند باید در این  زمینه احتیاط بیشتری کنند بنابراین توصیه می‌شود از حداقل مقدار نمک در تهیه غذاها استفاده شود و این  مقدار کم نمک باید از نمک یددار تصفیه شده باشد.

وی عنوان کرد: خرما بهترین ماده غذایی برای تامین تدریجی قند خون است؛ خرما منبع خوبی از مواد مغذی، قند، فیبر و پتاسیم است و در تنظیم قند خون بسیار مفید است بنابراین توصیه می‌شود که در وعده افطار در صورت امکان دو سه عدد خرما صرف شود اما از مصرف بیش از حد خرما نیز مانند سایر شیرینی‌ها پرهیز شود.

فرح‌بخش افزود: مواد خیلی شیرین مانند زولبیا، بامیه و گوشفیل، حلوا و شله زرد در وعده سحری که سبب افت سریع قند خون در ساعات اولیه روز می‌شود نیز نباید مصرف شود.

وی با بیان اینکه مصرف آب زیاد در وعده افطار و بین صرف غذا سبب اختلال در هضم مواد غذایی می‌شود، افزود: بسیاری از افراد از ترس تشنگی در طول روز، بعد از صرف سحری به مقدار فراوان آب می‌نوشند که عادت صحیحی نیست. برای برطرف کردن تشنگی در طول روز توصیه می‌شود در فاصله افطار تا سحر از صیفی‌جات و میوه‌های سرشار از آب مانند کاهو، خیار، هندوانه، خربزه  و مرکبات استفاده شود.

فرح‌بخش ادامه داد: باید از نوشیدن زیاد چای به خصوص چای پر رنگ در وعده سحری اجتناب شود زیرا چای علاوه بر اینکه موجب افزایش دفع ادرار و از دست رفتن نمک‌های معدنی می‌شود که بدن در طول روز به آن احتیاج دارد، اسید اگزالیک موجود در آن و همچنین مصرف نمک و مواد پروتئینی زیاد موجب کاهش جذب کلسیم غذا می‌شود.

وی افزود: اگر چه به منظور تامین بخشی از انرژی مورد نیاز روزانه و تامین برخی از اسیدهای چرب ضروری و ویتامین‌های محلول در چریی باید در روزهای روزه‌داری از روغن‌ها و چربی‌های خوراکی در حد متعادل استفاده شود اما مصرف مواد غذایی سنگین، دیر هضم، پر چرب و سرخ شده مانند الویه، سیب زمینی سرخ شده، پنیر پیتزا، انواع کوکو و کتلت‌های چرب هنگام افطار مناسب نیست.

کارشناس گروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت خوزستان گفت: توصیه می‌شود در تهیه غذا از انواع روغن‌های مایع مانند کلزا، ذرت، سویا، کنجد یا روغن آفتابگردان و به مقدار کم استفاده شود و به جای غذاهای چرب و سرخ شده، بیشتر از غذاهای آبپز و بخارپز استفاده شود. تمام چربی‌های قابل رویت گوشت قبل از طبخ گرفته شود و هنگام طبخ مرغ نیز سعی شود ابتدا پوست را جدا کرده و به جای سرخ کردن، از روش آب‌پز استفاده شود.