در حاشيه مراسم افتتاحيه جشنواره فيلم فجر

بازیگری که اشرف او را پدرخوانده سینمای ایران کرد+تصاویر

  چنین شد که به دستور اشرف پهلوی وی به یکی از پدرخوانده های سینمای ایران تبدیل شد. چنانکه با یک تلفن برای فیلم هایش مجوز نمایش می گرفت و یا یک تلفن هم فیلم های دیگران را سالها راهی انبارها می کرد. سعید راد بازیگر سرشناس سینمای ایران در مراسم افتتاحیه جشنواره فیلم فجر […]

 

بازیگری که اشرف پهلوی او را پدرخوانده سینمای ایران کرد+تصاویر

چنین شد که به دستور اشرف پهلوی وی به یکی از پدرخوانده های سینمای ایران تبدیل شد. چنانکه با یک تلفن برای فیلم هایش مجوز نمایش می گرفت و یا یک تلفن هم فیلم های دیگران را سالها راهی انبارها می کرد.

سعید راد بازیگر سرشناس سینمای ایران در مراسم افتتاحیه جشنواره فیلم فجر از بهروز وثوقی و محمدعلی فردین به عنوان ستون های بازیگری سینمای ایران نام برد.

 او که به همراه فرامرز قریبیان برای اهدای جایزه بخش مواد تبلیغی روی سن تالار وحدت آمده بود، گفت:«این سن خیلی باشکوه است و من این مهربانی و بخشندگی را که در میان مسئولان می بینیم ،  خواهش می کنم با توجه به این امید ایجاد شده، به من اجازه بدهنید که به عنوان یک بازیگر یادی داشته باشم از بزرگان بازیگری ایران آقایان بهروز وثوقی و محمدعلی فردین

 

                                                 

او ادامه داد:«چه بخواهیم و چه نخواهیم این ها ستون‌های بازیگری در سینمای ما هستند و محمدرضا فروتن، حامد بهداد و پولاد کیمیایی که الان در سالن هستند از روی دست آن ها مشق بازیگری کرده اند

 بهروز وثوقی از جمله بازیگران سینمای قبل از انقلاب بود که به دلیل رفتارهای خلاف اخلاق در فیلمفارسی های آن دوره، با پیروزی انقلاب بر همان شیوه اصرار ورزید و لذا چون جایی برای ادامه کار برای خود احساس نمی کرد به آمریکا رفت.

اما براستی بهروز وثوق ستون بازیگری در سینمای ایران است؟ برای جواب دادن بهتر است زندگی او را با هم مرور کنیم

 

 

                     

بهروز وثوقی که نام اصلی اش خلیل وثوقی است در سال ۱۳۱۶ در شهر خوی به دنیا آمد و پس از تحصیل مدرک دیپلم متوسطه در جستجوی کار به تهران آمد و در سال ۱۳۳۷ به کار دوبله فیلم های خارجی و ایرانی مشغول شد. وثوقی پس از سه سال فعالیت در این حرفه با حمایت یکی از هنرپیشگان زن سینمای ان روزگار به نام پوری بنایی با فیلم صد کیلو داماد فعالیت سینمایی خود را آغاز کرد.

 

ماجرای ارتباط اشرف پهلوی و بهروز وثوقی + تصاویر

 

                                                       

اما علی رغم حضور در کنار این هنرپیشه زن و بازی در فیلم های مبتذل به شهرت چندانی دست نیافت. تا این که ناگهان جریانی با عنوان موج نو با حمایت نویسندگان وابسته ای همچون فیروز شیروانلو، پرویز دوایی کارمند پرسنلی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ، لیلی امیر ارجمند ندیمه فرح پهلوی و با سرمایه تهیه کنندگانی مانند علی عباسی، مهذی میثاقیه در سینمای ایران شکل گرفت. این عناصر ماموریت داشتند که بهروز وثوقی هنرپیشه درجه دهم سینمای ایران را به معروف ترین و گران ترین بازیگر سینما تبدیل کنند و چنین شد که به دستور اشرف پهلوی وی به یکی از پدرخوانده های سینمای ایران تبدیل شد. چنانکه با یک تلفن برای فیلم هایش مجوز نمایش می گرفت و یا یک تلفن هم فیلم های دیگران را سالها راهی انبارها می کرد.

 

                                     

اشرف ذاتاً زنی بوالهوس و شهوتران و فاسد بود. او به سه چیز توجه داشت: بدست آوردن قدرت، جمع آوری پول و ثروت و هواسرانیهای بی حد! به همین خاطر او همیشه در جستجوی مردی بود که توجه او را جلب و او را اقناع و ارضا نماید در چنین صورتی کار یک چنین آدم دلخواه سکه بود و از پول و مقام و موقعیت خاصی برخوردار می­شد. یکی از این مردان دلخواه اشرف بهروز وثوقی هنرپیشه سابق سینمای ایران بود

 

ویلای اشرف و بهروز وثوقی وسط دریاچه ارومیه

 

                    

 این ویلای کوچک در سال ۵۳ در کنار محیط بانی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی در جزیره کبودان احداث شده است. اشرف پهلوی یک بار در ۵۳ و یک بار در ۵۴ با بهروز وثوقی و هر بار به مدت ۴ الی ۵ روز در آن ویلا اقامت گزیده است. کلیه وسایل ویلا و مبلمان آن، خارجی و به ویژه ایتالیایی و فرانسوی می باشند که به صورت دست نخورده به جای مانده اند و هم اکنون در اختیار اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی است.

 

بستر سازی در جهت چهره سازی او چنان ماهرانه صورت گرفت که دیگر هنرپیشگانی که تا قبل از دهه ۵۰ گران ترین بازیگران سینمای ایران محسوب می شدند و فیلم هایشان از فروش خوبی برخوردار بود در اواخر دهه ۵۰ عمداً خانه نشین شده بودند. در حالی که وثوقی برای بازی در هر فیلم در سالهای ۱۳۵۷ـ ۱۳۵۳ رقم بالایی معادل نیمی از هزینه تولید فیلم در آن سالها به عنوان دستمزد دریافت می کرد

  

                                                                      بهروز و گوگوش

                                

فائقه آتشین یا همان ” گوگوش ” خواننده فاسد دربار شاه پهلوی میباشد که ارتباطات غیر اخلاقی گسترده ی وی در پیش از انقلاب اسلامی با افراد مختلف نقل محافل عمومی بوده و بنابر اخبار رسمی تاکنون ۶ بار ازدواج نموده است!

 بهـروز در خاطراتش می گوید : « …روحیه گوگوش اصلا خوب نبود…درگیر طلاق گرفتن بود و شوهرش رضایت نمی داد . جراید هم مرتب می نوشتند که آنــــــــها دارند ازهم جدا می شوند ..گوگوش ناچار دست به دامن نخست وزیر شد .تا این که بلاخره با وساطت هـــویدا، قضیه فیصلــــه پیداکرد …البته شوهرش فکر می کرد من باعث جدایی شان هستم .در صورتــــــــــــــــی که همه می دانستند دلیل جدایی گوگوش آزار و اذیت های شوهرش است » .

 

 

                                  

اما سوال اینجاست که چه کسی با نخست وزیر وقت هویدا صحبت کرد تا وارد یک مساله خانوادگی شود ؟ آیا این امر به دلیل این نبود که از طرف دربار به هویدا چنین مساله ای گفته شد ؟ آیـــــا بجز بهروز وثوقی کسی دیگری از هنرمندان به دربار رفت و آمد داشت؟ این درست است که دلیل جدایی گوگوش از محمود قربانی وجود بهــــروز وثوقی نبود اما قطعاً بهروز وثوقی این امر را تسهیل کرده است .

 

حضور مافیایی وثوقی در عرصه هنر چنان بود که در هنگام ازدواج با فائقه آتشین معروف به گوگوش وی ترانه سرایان و آهنگسازان معترض به همسرش را یکی دوسال ممنوع القلم و ممنوع التصویر ساخت تا برای همیشه ادب شوند. وثوقی پس از افتضاح افشای روابط همسرش با داریوش اقبالی و پس از طلاق همسرش این خواننده معتاد به مواد مخدر را توسط ماموران به دام انداخت و با حمایت اشرف مطبوعات را وادار ساخت تا تصویر او را به همراه مواد مخدر مکشوفه در صفحات حوادث خود به چاپ برسانند

                         

 

بدین ترتیب در جامعه این شایعه قوت گرفت که داریوش اقبالی به جرم سیاسی به زندان افتاده است سرانجام نیز داریوش با خواندن ترانه ای رسول رستاخیز و طلایه دار در تلویزیون و تقدیم آنها به شاه از زندان آزاد شد.

 

«وثوقی» درآستانه پیروزی انقلاب پس از فروش سینماها و املاکش به آمریکا گریخت. وی هم اکنون بازیگر نقش های چرخ پنجم در فیلم های ضد ایرانی هالیوود است. نقش هایی همچون «بادیگارد»، «تروریست» و الخ. 

 

 

                     

                                                               بهروز و همسر فعلی

بهروز وثوقی  این اواخر عمر خود به بازی در تئاترهای بی محتوا و مبتذل در آمریکا مشغول است.

 

با این اوصاف مشخص نیست که آقای راد چگونه شخصی را که موجب انحرافات و آزارهای بسیاری برای جامعه هنری کشور شده است را ستون سینمایی مملکت می داند!