بازخوانی خاطره تنها عکاس قیام ۲۱ دی مردم لالی

۲۱ دي سال ۵۷ در لالي يكي از روزهاي ثبت شده در حافظه تاريخي ملت ايران است؛ روزي كه غفلت از آن ناسپاسي نسبت به قلب‌هايي است كه در چنين روزي براي كشورمان سخت به تپش افتاده بود.

به گزارش عروج؛ یکی از روزهای تاریخی انقلاب اسلامی در زمستان ۵۷ در شهر لالی رخ داد. شهری که در آن سال جمعیت زیادی نداشت اما از مشتاقان لبیک گفتن به فرامین امام راحل جانماند.

قیام ۲۱ دی مردم لالی یکی از اتفاقاتی است که در آن خون‌هایی به عشق کشور ایران و مردمش بر زمین ریخته شد و نیازی به گفتن نیست دیده نشدن این روز و غفلت از آن ناسپاسی نسبت به قلب‌هایی است که در چنین روزی برای کشورمان سخت به تپش افتاده بود.

 

در چنین روزی مردم شهرستان لالی هم صدا با سراسر شهرهای کشور علیه بی‌کفایتی رِژیم پهلوی علیه حاکمان زمان خود تظاهرات کردند.

با آغاز تظاهرات مردم، نظامیان برای سرکوبی این حرکت وارد صحنه شدند و با تیراندازی به سمت مردم سه تن را به شهادت رساندند و ۸ تن دیگر را مجروح کردند.

در تظاهرات در ۲۱ دی ۵۷ خیبر حاجی پور، اسکندر حاجی پور و چنگیز حاجی پور به شهادت رسیدند.

 

 

با جستجوی عبارت قیام ۲۱ دی مردم لالی تصاویری خواهید دید که توسط یوسف حاجی‌پور تنها عکاس این رویداد تاریخی به ثبت رسیده‌ و امروز برای ما از آن روز حکایت می‌کند. این عکاس درباره این رویداد اظهاراتی دارد که شنیدن آنها خالی از لطف نیست:

تعدادی از بچه‌ها صبح آن روز به در مغازه پدرم آمده و از من خواستند مغازه را تعطیل کنم و به همراه آنها به تظاهرات بروم، من نیز موقعیت را مغتنم دانسته و دوربین را آماده کردم و به همراه آنها به راه افتادم.

هرچند گروهک‌هایی از دیرباز فعالیت‌های انقلابی خود را در شهر لالی پیگیری می‌کردند ولی حرارت پیام امام خمینی(ره) چیز دیگری بود؛ آن روز تمام بازار شهر تعطیل شده بود، مردم جلوی میدان «شهدای ۲۱ دی» امروز جمع شده و شعار مرگ بر شاه را سر داده بودند.

وقتی که خبر راهپیمایی و تظاهرات بچه‌ها به پاسگاه ژاندارمری رسید، رئیس وقت ژِاندارمری به نام گروهبان «دباغ» جهت برتری موقعیت، از فرصت پیش آمده استفاده کرده، سربازان و کادر درجه داری را مسلح نموده و وارد میدان شهر کرد.

هنگامی که نیروهای ژاندارمری از راه رسیدند من در حال عکس گرفتن از مردم بودم، نیروهای ژاندارمری درست در مقابل جمعیت در حال پیاده شدن و مسلح کردن اسلحه‌های خود بودند، در همین فرصت خودم را به کنار میدان رساندم و از کمپرسی پارک شده‌ای استفاده کردم و بر بالای آن رفتم تا بر میدان مسلط باشم.

خودم هم نمی‌دانم چگونه و چه چیزی من را به سمت این جایگاه امن سوق داد. بر بالای میدان مستقر شده بودم و نیروهای ژاندارمری از چند قدمی من رد می‌شدند ولی به دلیل ارتفاع کمپرسی اصلا متوجه عکس گرفتن من نبودند، بعد از عبور نیروهای ژاندارمری من دقیقا پشت سر آنها قرار گرفتم و به دلیل شلوغی و هیاهوی موجود توانستم از زوایای مختلف این واقعه عکس بگیرم.

بعد از چاپ عکس‌ها، می دانستم سند محکومیت ژاندارمری را در دست دارم و از این که خون شهدایمان پایمال نشده، خوشحال بودم و امیدوار بودم که سند رشادت و شهادت آنها برای آیندگان ثبت شده است.

 

تصاویر قیام ۲۱ دی از دریچه دوربین یوسف حاجی‌پور: