اعلام فراخوان ساخت فانوس در اهواز

فراخوان اولين جشنواره هنري ساخت فانوس به‌عنوان يكي از برنامه‌هاي جنبي يازدهمين نمايشگاه قرآن و عترت در استان خوزستان منتشر شد.

به گزارش عروج؛ قاسم آل‌کثیر، دبیر اجرایی اولین جشنواره هنری ساخت فانوس در خوزستان در گفت‌وگو با ایکنا، از برگزاری اولین جشنواره استانی ساخت فانوس خبر داد و گفت: به اعتقاد ما زمان‌های مختلف هر کدام نشانه‌هایی دارند؛ مثلاً ماه محرم با نشانه‌هایی مثل نشست‌های شبانه، روضه‌خوانی و سینه‌زنی در آیین‌های متنوع در شهرها شناخته می‌شود. ماه رمضان نیز ظرفیت‌های زیادی در حوزه‌های مختلف دارد؛ شب‌نشینی‌ها، راز و نیاز، شب‌های قدر و بازی‌های مخصوص ماه رمضان از این جمله است.

وی گفت: با وجود تفاوتی که فرهنگ‌ها با یکدیگر دارند، جوامع دینی اشتراکاتی در این زمینه  و یک سری المان‌های مشترک در بین آنها دیده می‌شود. در جهان اسلام فانوس یک نماد مشترک برای ماه رمضان است. در گذشته‌ها مردم با فانوس به پیشواز ماه رمضان می‌رفتند و عده ای نیز در سحرها در حالی که فانوس به دست داشتند مردم را برای سحر از خواب بیدار می‌کردند.

آل کثیر با بیان اینکه هدف از برگزاری جشنواره فانوس معرفی این نماد مشترک ماه رمضان است، گفت: با توجه به اینکه فانوس تصویر چشم‌نواز و زیبایی دارد، هدف ما این است که سازه‌ای از این نماد در ماه رمضان به عنوان یک المان چشم‌نواز در گوشه‌ای از شهر قرار گیرد.

وی افزود: در این زمینه فراخوانی برای رده سنی کودک و نوجوان در زمینه ساخت فانوس منتشر کردیم. کودکان و نوجوانان علاقه مند تا ۱۲ خرداد فرصت دارند سازه‌های فانوس خود را به غرفه جشنواره فانوس که در نمایشگاه قرآن ماه رمضان در موزه هنرهای معاصر برگزار می‌شود، ارائه دهند. پس از داوری به ۳ نفر به عنوان برگزیدگان جشنواره و ۱۰ نفر دیگر جوایزی اهدا خواهد شد.

دبیر اجرایی اولین جشنواره هنری ساخت فانوس در پایان گفت: تفاهم‌نامه‌ای با شهرداری اهواز منعقد شده است که بر اساس آن نماد فانوس در ابعاد بزرگ همزمان با ماه رمضان در اهواز رونمایی شود.

گفتنی است، اولین جشنواره استانی فانوس با مشارکت کانون تبلیغاتی هدف و اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان برگزار می‌شود.