در نمايشگاه رسانه هاي ديجيتال؛

آشنایی با گروه بازی سازی فانوس اهواز

بازي رايانه‌اي سرزمين مربي‌ها در واقع حول محوريت و موضوع فوتبال و مربيگري فوتبال بوده كه قالب آن مولتي پلير آنلاين است

به گزارش عروج؛ امروزه با فراگیر شدن بازی های موبایلی لزوم ورود بازی سازهای ایرانی به این حوزه هرچه بشتر احساس می شود. یکی از بخش های پرمخاطب نمایشگاه رسانه های دیجیتال انقلاب اسلامی بخش بازی های موبایلی بود که یکی از گروه های شرکت کننده در این بخش گروه بازی سازی فانوس اهواز با حضور آقایان محمد حسین حسین پور ، محمدرضاتوکل فرد ، رضا امام قلی زاده و ثمین بزاز بودند که در همین رابطه گفتگویی با این دوستان داشتیم که در ادامه میخوانید.

لطفا در رابطه با گروه خود و تولیدات آن توضیحاتی بفرمائید؟
گروه کوچکی هستیم که تقریبا ۶ ماه است با موسسه فرهنگی هنری فانوس همکاری می کنیم. تولیدات ما در واقع بازی‌های رایانه‌ای است که تا کنون دو بازی رایانه‌ای به نام‌های سرزمین مربی‌ها و تانک‌های دیوانه تولید کرده‌ایم. بازی رایانه‌ای سرزمین مربی‌ها در واقع حول محوریت و موضوع فوتبال و مربیگری فوتبال بوده که قالب آن مولتی پلیر آنلاین است و بازی تانک‌های دیوانه نیز محصول دوم گروه است که فعلا رونمائی نشده اما نسخه دموی آن موجود است.
هردو بازی تولید شده درون اپلیکیشن مایکت هستند که تا کنون حدود ۱۸ هزار مرتبه دانلود شده اند.

 

 

گروه شما به صورت خودجوش به تولید محصولات رایانه‌ای می‌پردازد و یا اینکه از طریق نهاد و شرکت خصوصی حمایت می‌شوید؟
گروه ما پشتیبان خاصی ندارد اما از طریق آشنایی با موسسه سراج و فانوس برای دوره‌ای یک هفته‌ای بازی سازی در شهریورماه امسال به تهران رفتیم. البته تلاش‌های بچه‌ها بی‌تاثیر نبود اما در دوره‌ای که به تهران رفته بودیم به دلیل آشنا شدن با اساتید و فعالان عرصه تولیدات رایانه‌ای توانستیم مشورت‌های لازم را دریافت و از ایده‌های اساتید حاضر در دوره نیز استفاده‌های مطلوبی داشته باشیم.

مهمترین دغدغه‌ و مشکلات شما در این حوزه چیست ؟
اغلب مواقع برای تولیداثر با مشکل مالی رو به رو هستیم زیرا خیلی به ندرت اتفاق می‌افتد که کسی ما را حمایت کند حال این فرد می‌خواهد حقیق باشد یا حقوقی. متاسفانه مسئولان استان خوزستان انتظار دارند بعد از اینکه محصول  توانست  به خوبی بین مردم جایگاه خود را پیدا کند به حمایت بپردازند و از گروه‌های تازه‌کار هیچ‌گونه حمایتی نمی‌شود درصورتی گروه‌های تازه کار به دلیل داشتن ایده‌های تازه و نو اگر مورود حمایت مسئولان قرار بگیرند کارهای خوبی را می‌توانند ارائه دهند.
در واقع مسئولان به دنبال این هستند از گروهی حمایت کنند که به جایی رسیده باشد و بعد بگویند که ما حمایت از این گروه موفق حمایت کردیم.

 

 

 

وضعیت هم گروهی‌های شما در سایر استان‌های کشور چگونه است؟
همکاران ما در شهرستان دیگر و به ویژه تهران از حمایت‌های بیشتری برخوردار هستند حتی  برخی از دوستان ما توسط شهرداری‌های سایر شهرستان‌ها حمایت شدند اما در خوزستان حتما باید همه ما را بشناسند بعد برایمان قدمی بردارند.

به نظر شما وضعیت استان در زمینه فضای بازی‌های رایانه‌ای چگونه است و ظرفیت استان ما در این زمینه چه میزان است؟
جوانان خوزستان در هر کاری پتانسیل دارند. افرادی را میشناسیم که آشکار  کار نمی‌کنند و خیلی هم حرفه‌ای هستند اما کسی آنها را نمی شناسد و رصد نمی شوند. در واقع  از سوی مسئولان برنامه‌ای دال بر شناسائی نیروهای حرفه‌ای صورت نمی‌گیرد.
یکی از دوستان متخصص طراحی سایت است اما به دلیل همین شناخته نشدن و عدم حمایت از سوی مسئولان مربوطه به کارگری مشغول است و اینکه همین ایران فونت که همه ما از این سایت استفاده می‌کنیم  تازه فهمیدم هم محله‌ای هستیم و او نیز مانند ما حمایت نمی‌شود  و درآمدش از جای دیگری تامین می‌کند. متاسفانه باید بگویم که موضوع حمایت از تولیدکنندگان آثار مختلف در خوزستان در نگاه مسئولان جایگاهی ندارد در صورتی که خوزستان ظرفیت‌های زیادی برای ارتقا و رشد دارد.

 

 

با وجود تمام سختی‌ها و مشکلاتی که بیان‌کردید آیا به حرفه خود ادامه و برنامه‌ خاصی دارید؟
بله به فعالیت خود ادامه می‌دهیم و برنامه داریم بازی هایی درست کنیم تا جامعه آماری بیشتری را بتوانیم جذب کنیم به طوری که حداقل  دانلود محصولاتمان به ۳۰ هزار برسد. مطرح شدن گروه، استقلال یافتن از نظر مالی و رسیدن به جایگاه اصلی از دیگر برنامه‌هایی است که برای آینده داریم.

در زمینه بازی‌های رایانه‌ای بدون شک مشکلات حقوقی وجود دارد آیا گروه شما در این زمینه مشکل خاصی ندارد؟
ما ثبت نیستیم و هر نشانی را که تولید کنیم علاوه بر اینکه اعتبار ندارد ممکن است در جایی دیگر استفاده شود. حتی محصولات تولید شده ممکن است شرکت دیگری به نام خودش به ثبت برساند و یا اینکه  ایده‌های ما را به نام خود بزنند.

 

 

چرا شرکت و یا گروه خود را ثبت نکردید تا در زمینه مشکلات حقوقی بتوانید از گروه دفاع کنید؟
  به دلیل حقوقی و مشکلاتی که در برخی قوانین بود ما نتوانستیم شرکتمان را ثبت کنیم.سوالی که از مسئولین داریم این هست که چرا باید یه جوان برای گرفتن مجوز حداقل سن ۲۷ و دارای پایان خدمت و حداقل لیسانس و متاهل باشه تا بتونه مجوز بگیره.
 

گروه شما قصد دارد بیشتر در چه زمینه‌هایی به تولید محتوا بپردازد؟
برنامه داریم که آثاری با محتوای ارزشی و ملی تولید کنیم و از تاریخ و تفکرات خودمان تصویر درستی ارائه بدهیم.

سخن پایانی؟
امیدوارم از پتانسیل جوانان ما استفاده بشه یک خاطره در این باره دارم، دستگاهی را اختراع کردم و در مسابقات نفر اول شدم اما هر کاری کردم مسئولان برای تولید آن حمایت نکردند در صورتی که اگر در کشور دیگری بود این امکان وجو داشت که حتی جز رده‌های اول فروش در آن کشورها باشد  اما در کشور خودمان حتی تحویلمان نگرفتند و همچنان طرح در سیستم ما در حال خاک خوردن است.