The title of your home page
 صفحه اول    درباره ما    ارسال خبر    تماس    آرشیو    پیوندها  
جمعه، 24 آذر 1396 - 03:01   
 
آخرین اخبار|پربیننده ها

  تصاویر مراسم عزاداری ظهر عاشورای فکه


  مراسم ضیافت علوی مسجد صاحب الزمان عج اهواز


  مراسم ضیافت علوی مسجد الغدیر اهواز


  گروه جهادی دانشگاه آزاد دزفول گروه جهادی برتر استان خوزستان شد


  اقتصاد مقاومتی، واجب فراموش شده


  شهید حججی فرصتی استثنائی برای اهالی فرهنگ


  تشکیل گروه‌های جهادی بسیج دانشجویی جبهه جدیدی در برابر دشمنان است


  موسیقی با موضوع مدافعان حرم، معرفتی باشد نه هیجانی


  فرصت طلایی وحدت عاطفی جامعه به برکت خون شهید حججی


  ترجمه «انسان ۲۵۰ ساله» به زبان‌های روسی و اردو


  ادای دین اهالی شعر در حماسه چشمان محسن شهید


  برگزاری سلسله جلسات «صحیفه‌خوانی» در اهواز


  طرح ویژه فروش کتاب با تخفیف ویژه در سرتاسر کشور


  لذت کتاب خوانی با صرف یک لیوان چای


  آخرین یادگاری شهید سید رضا ثابتی + عکس


  معراج شهدای اهواز؛ "میعادگاه وصال ۲ برادر" پس از ۳۲ سال چشم‌ انتظاری+ تصاویر


  اردوهای جهادی قرارگاه جهادی انقلاب اسلامی در خوزستان اجرا می‌شود


  غواص شهید رخ نمایان کرد/دیدار مادر و فرزند پس از ۳۲ سال چشم‌انتظاری + تصاویر


  تشییع و خاکسپاری پیکر دو شهید گمنام در رامهرمز


  پرسش و پاسخ عاشورایی در «پرسش تشنگی»


  آتش به اختیار در عرصه فرهنگ به قلم محمد علی جعفری


  چکیده‌ خاطرات سفر گروه تواشیح مشکات خوزستان به تایلند و میانمار


  روایتی از ایثارگری پزشک فیلیپینی در دزفول


  آسیب شناسی فعالیت تاکسی های اینترنتی


  تأسیس مدارس دخترانه و پسرانه اسلامی توسط مرکز استعداد ناب طلیعه‌داران ظهور اهواز


  مسئولان اراده جدی برای حمایت از کار انقلابی ندارند


  بیستمین جشنواره تئاتر فتح خرمشهر برگزار شد


  تمهید جنبش «جوانان انقلابی»


  واکنش شعرای انجمن شعر آفتاب اهواز نسبت به شعرخوانی نماز عید فطر


  ماجرای پیامکی که به شهادت محمد کیهانی ختم شد


  "سحرخیزان" تداعی هنر و معارف


  بررسی اقتصاد راهیان نور در خوزستان


  همه لاله کاشتند و ما نرگس‌...


  اعلام فراخوان ساخت فانوس در اهواز


  کتاب «یادگاران؛ شهید دانایی» منتشر شد


  آئین رونمایی از مجموعه شعر «مرز ما عشق است»(۲)


  آئین رونمایی از مجموعه شعر «مرز ما عشق است»(۱)


- اندازه متن: + -  کد خبر: 3873صفحه نخست » آخرین اخبارشنبه، 16 بهمن 1395 - 00:21
سینمای 99 درصدی
روز جمعه 8 بهمن 95 اتفاقی در سینما اوکسین اهواز رخ داد که همگان را شگفت زده کرده وهمه معادلات مرسوم را برهم زد؛ آن هم حضور 1000 نفری مردم این شهر برای تماشای فقط یک سانس از فیلم یتیم خانه ایران بود
  

سینمای 99 درصدی

 

گیشه، هنر و تجربه، سوپر استار، حوزه هنری، فارابی، پردیس، فستیوال، فجر، اسکار، کن و هزار اصطلاح نام آشنای سینمایی دیگر که البته ممکن است برای اکثریت مردم مهم نباشد. چند سالیست که برخی از سینماگران ایرانی صحبت از قهر مردم با سینما می کنند و دلایل متعددی هم برای آن ذکر کرده و به دنبال راهکاری برای آشتی مردم با سینما هستند و شاید یکی از این کارها هم حتی اضافه کردن سانس های سینما از ساعت 12 شب تا صبح بود اما این کار هم بدن مرگ مغزی سینمای ایران یا به قول وحید جلیلی سینمای شمال شهر تهران را احیا نکرد و شاید فقط در حد یک مسکن تسکین دهنده عمل نمود. اما روز جمعه 8 بهمن 95 اتفاقی در سینما اوکسین اهواز رخ داد که همگان را شگفت زده کرده وهمه معادلات مرسوم را برهم زد؛ آن هم حضور 1000 نفری مردم این شهر برای تماشای فقط یک سانس از فیلم یتیم خانه ایران بود که برای هیچ کس حتی دست اندرکاران این برنامه هم قابل پیش بینی نبود. سوال اینجاست که اگر همه می گویند مردم با سینما قهر کرده اند پس چطور می شود که همین مردم برای تماشای فقط یک سانس از یک فیلم چنین استقبالی نمایند و دوباره پس از سال ها سالن یک سینما که دارای 3 طبقه بود را کامل پر کنند و عده ای هم به دلیل نبود جا در لابی سینما سرپا بایستند و نتوانند فیلم را تماشا کنند و به نوعی شاید بتوان گفت یک رکورد تاریخی ثبت نمایند؟
از تاریخ 6 تا 8 بهمن 95 در سینما اوکسین اهواز از ساعت 18 الی 22 جشنواره مردمی فیلم عمار برگزار و روز آخر یعنی 8 بهمن از ابتدا یک سانس فیلم یتیم خانه ایران پخش شد و پس از آن مراسم اختتامیه این جشنواره با حضور هنرمندان عماری خوزستان و خانواده شهدای مدافع حرم، دفاع مقدس و شهدای طریق القدس برگزار گردید و با حضور 1000 نفری مردم برای تماشای فیلم یتیم خانه ایران روبرو شد که عده ای هم نتوانستند بدلیل پر شدن هر سه طبقه سالن به تماشای فیلم بنشینند و فقط در لابی سینما منتظر ایستادند تا فیلم به اتمام برسد و برای مراسم اختتامیه بتوانند وارد سالن بشوند. اما حال باید به این سوال پاسخ بدهیم که دلیل این استقبال بی سابقه چه بود؟
پیش فروش فیلم یتیم خانه ایران در اهواز از دو هفته قبل با حضور در مصلای نماز جمعه اهواز در روز های جمعه و سه چهار کتابفروشی با قیمت 3000 تومان یعنی همان نیم بهای سه شنبه کل سینماهای کشور انجام شد به همراه یک تبلیغات میدانی و سینه به سینه و نهایتا در فضای مجازی. با وجودی که یک ماه نیز این فیلم روی پرده شاید گفت بدترین سینمای اهواز بود ولی چنین استقبالی از آن نشد
پاسخی که می توان به این پرسش داد که چرا این حجم استقبال صورت گرفت را فقط می توان در دو کلمه خلاصه کرد: محتوا و تبلیغات.
چیزی که امروز سینمای ایران از آن رنج می برد محتواست و در قاب آن فقط 1 درصد مردم شمال شهر تهران جا دارند و یا 1 درصد به شدت در فقر و محتاج نان شب. پس اگر سینما باید کل جامعه ایران را به تصویر بکشد 99 درصد دیگر این جامعه کجاست؟ اکثر فیلمهایی که در این قاعده امروز سینمای ایران ساخته می شوند یا موضوع این فیلم ها مربوط به کارخانه دار شمال شهر تهرانیست و یا بدبخت بیچاره مذهبی جنوب شهر تهرانی که احتمالا یکی از آن ها نیز مرتکب قتل شده و در حال اعدام شدن است که در اکثر اوقات این بخش نیز با سیاه نمایی فاحش به مخاطب القا می شود و این پرسش نیز همیشه در ذهن نقش می بندد که مگر چند درصد مردم ایران کارخانه دارند و یا چند درصد در ژانر دوم یعنی فقر شدید و یا اعدامی سیاه نمایی شده در اکثر مواقع؟ پس طبقه متوسط، متوسط روبه پایین و متوسط رو به بالا در سینمای ایران چه جایگاهی دارند؟ چرا برای آن ها هیچ وقت فیلم ساخته نمی شود؟
پس می بینیم که مساله اول محتواست و این بار فیلمی چون یتیم خانه ایران ساخته می شود که مربوط به 99 درصد جامعه ایران یک قرن پیش است و نه در جشنواره خاصی مقامی کسب کرده و نه از سوپراستارهای همیشگی سینما بهره برده اما با این استقبال چشمگیر در یک سانس مواجه می شود و گفته همیشگی جماعت تاریک فکر درباره قهر مردم با سینما را به کلی زیر سوال می برد.
مساله دوم تبلیغات این فیلم بود که به جای بلیط فروشی همیشگی متمرکز در سینما این بار به سراغ اجتماعات 99 درصدی مردم مثل مصلای نماز جمعه، کتابفروشی، مساجد، مدارس و.... رفت یعنی عوض کردن قاعده مردم به دیدن فیلمها بیایند این بار تبدیل به فیلمها به دیدن مردم می آیند که همان شعار جشنواره عمار است تبدیل شد و در نهایت با یک تبلیغات سینه به سینه و معرفی فیلم به سایرین تبدیل به شیوه جدید دیگری گردید و هم قاعده مرسوم سینما را شکست و هم موجب استراتژی جدیدی شد که می تواند از این پس به الگویی تازه تبدیل گردد.
پس باید گفت که مردم هیچ گاه با سینما قهر نکرده بودند که اکنون بخواهند آشتی کنند بلکه این سینما و به نوعی سینما گران هستند که با مردم قهر کرده و به جای ساختن فیلمی برای مخاطب عام 99 درصدی سراغ ساخت فیلمهایی سفارشی، خلاف باورها و عقاید دینی مردم و یا نظرات شخصی و یا حتی خوشایند جماعت هم سو با خود رفته و از اکثر مردم غافل گردیده اند و متاسفانه هنوز هم نمی خواهند این را بپذیرند و همچنان در راه غلط قبلی خود اصرا می ورزند که هنر برای هنر و ثابت شد که این جمله نیز حربه ای بیش نیست چرا که اساس هنر بر تعهد است و هنر غیر متعهد برای هیچ کس نه مردم و نه حتی خود هنرمند نه سودی دارد و نه ماندگار می شود.

علی هاجری

 

   
  

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
آدرس وب:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
 
 
 
::  صفحه اصلی ::  تماس با ما ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  نسخه تلکس
کلیه حقوق مادی و معنوی، متعلق به پایگاه اطلاع رسانی عروج می‌باشد.
INFO@ORUJ.IR
پشتیبانی توسط: خبرافزار