The title of your home page
 صفحه اول    درباره ما    ارسال خبر    تماس    آرشیو    پیوندها  
جمعه، 8 اردیبهشت 1396 - 10:52   
 
آخرین اخبار|پربیننده ها

  گعده ها و کارگاه های اموزشی جهت تبیین موسیقی انقلاب اسلامی برگزار می شود


  تصاویر/ اعتکاف خواهران مسجد شهید بهشتی


  برگزای جشن پدران آسمانی در خوزستان


  خدمتگزاری به "ولی نعمتان انقلاب" در راس اقدام جهادگران خوزستانی


  عملیات مردمی «نسیم کرامت رضوی» در مناطق محروم خوزستان


  تبادل پیکر ۱۶۰ شهید دفاع مقدس از طریق آبراه اروند


  تحلیل رسانه‌ای جبهه مقاومت در«تیغ در معرکه رسانه» با حضور علاء قبیسی


  وقتی آب را از کارون بگیرند و کشاورزان کشت نکنند ریزگرد بلند می شود


  خادمان شهدا به مناطق عملیاتی خوزستان اعزام شدند


  هویت شهید خوزستانی پس از ۳۰ سال شناسایی شد


  فعالان دانشجویی در میزگرد «مردم خوزستان گله‌مند هستند


  آشنایی با گروه بازی سازی فانوس اهواز


  معرفی نرم افزار تلفن همراه "سیار" ویژه مشاغل خدماتی


  روایت «سرود ناتمام» از غربت امام عصر(عج)


  اجرای طرح «خادم‌یاران رضوی» در خوزستان


  افتتاح مرکز جهاد رسانه‌ای شهید رهبر در معراج شهدای اهواز


  قصه‌گوی خوزستانی برگزیده ‌جشنواره قصه‌گویی شد‌


  ۲۵ درصد جمعیت خوزستان "حاشیه‌نشین" هستند


  توصیه های فوق تخصص آلرژی در زمان وقوع گرد و غبار


  "حقوق شهروندی" مردم خوزستان رنگ خاک گرفته/ تا دیر نشده انتقال "نوشداروی خوزستان" را متوقف کنید


  جلسه هیئت دولت را در خوزستان تشکیل دهید


  عکس/ پذیرایی متفاوت بچه های اهواز از غرضی


  حضور تنها طراح فونت خوزستان در نمایشگاه رسانه دیجیتال


  عکس/ فروش آب آشامیدنی اصل اهواز در تهران


  ما نمی گوییم آسیب های مناطق دیگر منعکس نشود ما می گوییم خورستان هم دیده شود


  حضور غرفه پایگاه خبری عروج در نمایشگاه رسانه های دیجیتال


  صحیفه فرصتی مطلوب در شناخت جامعیت امام خمینی(ره) است


  ۱۲۰ فروشگاه اینترنتی در خوزستان فعالیت می‌کند


  قبل از اینکه داعش اسناد جاسوسان را منهدم کند رمزگشایی کنید و جایزه بگیرید


  رایگان با خودرو در نمایشگاه رسانه های دیجیتال حضور یابید


  کارآیی مرکز پژوهشی ریزگردهای خوزستان در هاله‌ای از ابهام


  تجمع اهوازی‌ها در اعتراض به شرایط سخت این روزهای خوزستان ‌+ تصاویر


  چرا نارضایتی فاطمه(س) پیامبر(ص) را آزرده می‌کند/ جز خدا در فرهنگ فاطمه(س) نیست


  بارورسازی ابرهای باران زا تاثیری در حل بحران آب ندارد


  جشنواره بانگ بیداری به دنبال درانداختن یک طرح جدید است


  خاطره جانباز دوران دفاع مقدس از عملیات والفجر ۸


  کتاب «شهرم در امان نیست» نقد و بررسی می‌شود


- اندازه متن: + -  کد خبر: 3873صفحه نخست » آخرین اخبارشنبه، 16 بهمن 1395 - 00:21
سینمای 99 درصدی
روز جمعه 8 بهمن 95 اتفاقی در سینما اوکسین اهواز رخ داد که همگان را شگفت زده کرده وهمه معادلات مرسوم را برهم زد؛ آن هم حضور 1000 نفری مردم این شهر برای تماشای فقط یک سانس از فیلم یتیم خانه ایران بود
  

سینمای 99 درصدی

 

گیشه، هنر و تجربه، سوپر استار، حوزه هنری، فارابی، پردیس، فستیوال، فجر، اسکار، کن و هزار اصطلاح نام آشنای سینمایی دیگر که البته ممکن است برای اکثریت مردم مهم نباشد. چند سالیست که برخی از سینماگران ایرانی صحبت از قهر مردم با سینما می کنند و دلایل متعددی هم برای آن ذکر کرده و به دنبال راهکاری برای آشتی مردم با سینما هستند و شاید یکی از این کارها هم حتی اضافه کردن سانس های سینما از ساعت 12 شب تا صبح بود اما این کار هم بدن مرگ مغزی سینمای ایران یا به قول وحید جلیلی سینمای شمال شهر تهران را احیا نکرد و شاید فقط در حد یک مسکن تسکین دهنده عمل نمود. اما روز جمعه 8 بهمن 95 اتفاقی در سینما اوکسین اهواز رخ داد که همگان را شگفت زده کرده وهمه معادلات مرسوم را برهم زد؛ آن هم حضور 1000 نفری مردم این شهر برای تماشای فقط یک سانس از فیلم یتیم خانه ایران بود که برای هیچ کس حتی دست اندرکاران این برنامه هم قابل پیش بینی نبود. سوال اینجاست که اگر همه می گویند مردم با سینما قهر کرده اند پس چطور می شود که همین مردم برای تماشای فقط یک سانس از یک فیلم چنین استقبالی نمایند و دوباره پس از سال ها سالن یک سینما که دارای 3 طبقه بود را کامل پر کنند و عده ای هم به دلیل نبود جا در لابی سینما سرپا بایستند و نتوانند فیلم را تماشا کنند و به نوعی شاید بتوان گفت یک رکورد تاریخی ثبت نمایند؟
از تاریخ 6 تا 8 بهمن 95 در سینما اوکسین اهواز از ساعت 18 الی 22 جشنواره مردمی فیلم عمار برگزار و روز آخر یعنی 8 بهمن از ابتدا یک سانس فیلم یتیم خانه ایران پخش شد و پس از آن مراسم اختتامیه این جشنواره با حضور هنرمندان عماری خوزستان و خانواده شهدای مدافع حرم، دفاع مقدس و شهدای طریق القدس برگزار گردید و با حضور 1000 نفری مردم برای تماشای فیلم یتیم خانه ایران روبرو شد که عده ای هم نتوانستند بدلیل پر شدن هر سه طبقه سالن به تماشای فیلم بنشینند و فقط در لابی سینما منتظر ایستادند تا فیلم به اتمام برسد و برای مراسم اختتامیه بتوانند وارد سالن بشوند. اما حال باید به این سوال پاسخ بدهیم که دلیل این استقبال بی سابقه چه بود؟
پیش فروش فیلم یتیم خانه ایران در اهواز از دو هفته قبل با حضور در مصلای نماز جمعه اهواز در روز های جمعه و سه چهار کتابفروشی با قیمت 3000 تومان یعنی همان نیم بهای سه شنبه کل سینماهای کشور انجام شد به همراه یک تبلیغات میدانی و سینه به سینه و نهایتا در فضای مجازی. با وجودی که یک ماه نیز این فیلم روی پرده شاید گفت بدترین سینمای اهواز بود ولی چنین استقبالی از آن نشد
پاسخی که می توان به این پرسش داد که چرا این حجم استقبال صورت گرفت را فقط می توان در دو کلمه خلاصه کرد: محتوا و تبلیغات.
چیزی که امروز سینمای ایران از آن رنج می برد محتواست و در قاب آن فقط 1 درصد مردم شمال شهر تهران جا دارند و یا 1 درصد به شدت در فقر و محتاج نان شب. پس اگر سینما باید کل جامعه ایران را به تصویر بکشد 99 درصد دیگر این جامعه کجاست؟ اکثر فیلمهایی که در این قاعده امروز سینمای ایران ساخته می شوند یا موضوع این فیلم ها مربوط به کارخانه دار شمال شهر تهرانیست و یا بدبخت بیچاره مذهبی جنوب شهر تهرانی که احتمالا یکی از آن ها نیز مرتکب قتل شده و در حال اعدام شدن است که در اکثر اوقات این بخش نیز با سیاه نمایی فاحش به مخاطب القا می شود و این پرسش نیز همیشه در ذهن نقش می بندد که مگر چند درصد مردم ایران کارخانه دارند و یا چند درصد در ژانر دوم یعنی فقر شدید و یا اعدامی سیاه نمایی شده در اکثر مواقع؟ پس طبقه متوسط، متوسط روبه پایین و متوسط رو به بالا در سینمای ایران چه جایگاهی دارند؟ چرا برای آن ها هیچ وقت فیلم ساخته نمی شود؟
پس می بینیم که مساله اول محتواست و این بار فیلمی چون یتیم خانه ایران ساخته می شود که مربوط به 99 درصد جامعه ایران یک قرن پیش است و نه در جشنواره خاصی مقامی کسب کرده و نه از سوپراستارهای همیشگی سینما بهره برده اما با این استقبال چشمگیر در یک سانس مواجه می شود و گفته همیشگی جماعت تاریک فکر درباره قهر مردم با سینما را به کلی زیر سوال می برد.
مساله دوم تبلیغات این فیلم بود که به جای بلیط فروشی همیشگی متمرکز در سینما این بار به سراغ اجتماعات 99 درصدی مردم مثل مصلای نماز جمعه، کتابفروشی، مساجد، مدارس و.... رفت یعنی عوض کردن قاعده مردم به دیدن فیلمها بیایند این بار تبدیل به فیلمها به دیدن مردم می آیند که همان شعار جشنواره عمار است تبدیل شد و در نهایت با یک تبلیغات سینه به سینه و معرفی فیلم به سایرین تبدیل به شیوه جدید دیگری گردید و هم قاعده مرسوم سینما را شکست و هم موجب استراتژی جدیدی شد که می تواند از این پس به الگویی تازه تبدیل گردد.
پس باید گفت که مردم هیچ گاه با سینما قهر نکرده بودند که اکنون بخواهند آشتی کنند بلکه این سینما و به نوعی سینما گران هستند که با مردم قهر کرده و به جای ساختن فیلمی برای مخاطب عام 99 درصدی سراغ ساخت فیلمهایی سفارشی، خلاف باورها و عقاید دینی مردم و یا نظرات شخصی و یا حتی خوشایند جماعت هم سو با خود رفته و از اکثر مردم غافل گردیده اند و متاسفانه هنوز هم نمی خواهند این را بپذیرند و همچنان در راه غلط قبلی خود اصرا می ورزند که هنر برای هنر و ثابت شد که این جمله نیز حربه ای بیش نیست چرا که اساس هنر بر تعهد است و هنر غیر متعهد برای هیچ کس نه مردم و نه حتی خود هنرمند نه سودی دارد و نه ماندگار می شود.

علی هاجری

 

   
  

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
آدرس وب:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
 
 
 
::  صفحه اصلی ::  تماس با ما ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  نسخه تلکس
کلیه حقوق مادی و معنوی، متعلق به پایگاه اطلاع رسانی عروج می‌باشد.
INFO@ORUJ.IR
پشتیبانی توسط: خبرافزار