Oruj.ir | عروج : "سحرخيزان" تداعي هنر و معارف
پنجشنبه، 8 تیر 1396 - 16:33 کد خبر:3930
بچه‌هاي مذهبي سعي كنند معارف را با جلوه هنري كار كنند و يك نمايي از دين ارائه دهند كه رشد و نماي بهتري از معارف دين در جامعه ايجاد كند، از اين‌رو بچه‌هايي با بنيه مذهبي بايد دل به دريا بزنند و در اين عرصه وارد شوند.


به گزارش عروج؛ خوان كرم و لطف معبود يكتا از نخستين روز ماه مبارك رمضان در سراسر جهان گسترده شد و هر كسي به اندازه تلاش و توانش از آن بهره‌مند شده است.

در عصر فناوري و تكنولوژي رسانه‌هاي سمعي و بصري نيز در نمايش زيبايي‌هاي ماه رمضان تاثير بسزايي دارند. از برنامه‌هاي ويژه رمضان در سحرگاه‌ها تا تواشيح‌هاي قبل از اذان مغرب، تلنگرهايي را در خود جا داده‌اند كه به نوعي مي‌توانند در هدايت و به فكرواداشتن آدمي مثمر ثمر واقع شوند.

نمونه‌اي از اين تلنگرها را مي‌توان در برنامه "سحرخيزان" شبكه خوزستان مشاهده كرد. اين برنامه كه در صدد است دقايقي توام با معنويت براي مخاطبان ايجاد كند قبل از اذان صبح به صورت پخش زنده بر روي آنتن مي‌رود. محمدباقر تاجر يكي از مجريان با تجربه خوزستاني مسئوليت گويندگي و اجراي برنامه سحرخيزان را برعهده دارد.

استقبال مردم از تغييرات برنامه‌هاي سحر، مطالب و تلنگرهاي جالب و خواندني برنامه "سحرخيزان" ما را بر آن داشت با محمدباقر تاجر به گفت‌وگو بپردازيم كه در ادامه نكات قابل تامل و مشروح مصاحبه را مي‌خوانيد.

*آمديم تا مردم از خواب گران بلند شوند و لحظات معنوي ايجاد شود.

*سعي كرديم براي مخاطب حضور در صحن مسجد تداعي شود.

*برنامه‌اي استاني ولي بينندگان فراملي داريم.

*برنامه نبايد يك طرفه باشد و روي يك پاشنه بچرخد.

*اينكه بگوييم ما مذهبي هستيم و همين به تنهايي يك امتياز است كافي نيست.

ضمن تشكر از شما كه وقتتان را به ما داده‌ايد؛ ابتدا براي مخاطبان بگوييد چه شد كه قدم در عرصه اجرا گذاشتيد؟

شروع مجري‌گري من به سال‌هاي خيلي دور برمي‌گردد، شايد دوران نوجواني و دوران مدرسه؛ اما اوج آن زماني بود كه در مسجد فعاليت مي‌كردم به طوري كه سال 70 در مسجد امام زين العابدين(ع) در منطقه خشايار، كار فرهنگي را به صورت جدي آغاز كردم.

هر سال هم در مسجد ما مراسم جشني به نام امام سجاد(ع) برگزار مي‌شد كه از امام جمعه و مسئولان دعوت مي‌شدند، يك سال هيئت امنا خواستند كه من برنامه را اجرا كنم. گفتم مراسم بزرگ و سن و توان من كم است، اما اصرار كردند كه از پس اين كار بر مي‌آيي. اين برنامه را اجرا كردم، افرادي از مساجد ديگر هم حضور داشتند و از آن به بعد براي مجري‌گري در برنامه‌هاي خود از من دعوت مي‌كردند و اين شروع كار من بود.

درباره برنامه سحر ماه مبارك رمضان بگوييد، اينكه از كجا شروع شد و به اين سطح از مخاطب رسيد؟

من برنامه‌هاي جنگ شادي در مسجد اجرا مي‌كردم اما از وقتي به رسانه آمدم با خودم عهد و قراري داشتم كه حضور من در رسانه براي اين است كه آن خلاء در معارف را پركنم.

ما مجري معارفي در صدا و سيماي خوزستان نداشتيم، بچه‌ها برنامه‌هاي ديگر را اجرا و برنامه معارف هم همان‌ها اجرا مي‌كردند ولي من آمدم كه صرفا در اين رشته كار كنم.

بله ممكن است برنامه ديگري براي اجرا پيش بيايد مثلا در ايام انتخابات، اما در كشور نگاه كنيد يك سري مجري داريم كه برنامه معارفي اجرا مي‌كنند و يك سري مجري هم داريم فقط برنامه‌هاي خاص اجتماعي را اجرا مي‌كنند. من آمدم تا در خوزستان هم اين خط شكني را انجام دهم. ما فقط برنامه‌هاي معارفي و آئيني را اجرا مي‌كنيم و ديگر برنامه‌هاي خبري اجتماعي و ... را مي‌سپاريم به كساني كه در اين حوزه كار مي‌كنند.

شما از چه زماني اجراي برنامه سحرخيزان را در دست گرفتيد؟

برنامه سحرخيزان برنامه با قدمتي در سيماي مركز استان است و بيش از 17 ساله است كه با افت و خيزهاي خاص اجرا مي‌شود. برخي سال‌ها به صورت پخش زنده و برخي سال‌ها نيز ضبطي بود.

از سال 93 به تيم سحرخيزان اضافه شدم، آقاي همت پور(تهيه كننده) بيش از 18 سال است كه كار مي‌كنند و مجري‎هاي مختلفي براي مجري‌گري اين برنامه آمده‌اند به طوري كه حتي 2 سال از مجري تهراني استفاده شد و برنامه نيز ضبطي بود، سالي كه من وارد شدم با دوست خوبم آقاي عبداللهي تقسيم كار كرديم و 15 برنامه ايشان و 10، 12 برنامه را من اجرا كردم كه در سال گذشته مردم مطالبه كردند و توفيقي شد كه 30 شب برنامه را من اجرا كنم.

سحرخيزان فعلي با سحرخيزان قبلي چه تفاوتي پيدا كرده؟

در اين سه الي چهار سال اخير برنامه داراي يك چارچوب شده و ما هم سعي كرديم تنوع در آن ايجاد كنيم. برنامه يك روال خاص معنوي داره و همانطور كه از اسم برنامه مشخص است ما آمديم تا مردم از خواب گران بلند شوند و لحظات معنوي ايجاد شود.

مردم شهداي منطقه خود را معرفي و معرفي شهدا را از ما مطالبه مي‌كردند كه ما نيز استقبال كرديم و قسمتي از برنامه به معرفي شهداي سال8 دفاع مقدس و شهداي مدافع حرم اختصاص يافت همچنين از مداحان خوب و بومي استان با گويش‌هاي مختلف نيز در بين برنامه استفاده كرديم كه خيلي مورد استقبال قرار گرفت.

هدفي در نوع دكور برنامه نهفته است كه تا حدودي به مسجد شباهت دارد؟

سعي كرديم حال و هواي مذهبي و مسجدي به دكور برنامه بدهيم تا براي مخاطب تداعي شود كه گويي در صحن مسجد قرار دارد.

سال‌هاي قبل از مساجد كل استان گزارش داشتيم و امثال نيز با يكسري تغييرات اين موضوعات را به صورت مستند در آورديم كه در اين مستندها خاطره انگيزترين خاطره‌هاي رمضاني در مسجاد و برخي از امامزاده را بررسي كرديم.

يكي از اين خاطره‌ها را براي ما و مخاطبان تعريف كنيد.

مثلا در بررسي اين خاطره‌ها آقايي بود كه اذان گوي حاج شيخ شوشتري بودن و الان نيز در قيد حيات هستند همچنين در اين ماجرا فردي را شناختيم كه كتابت با خط خاصي در زمينه قران داشته است.

همانطور كه مي‌دانيد زمان ارتباطات از طريق فضاي مجازي است شما براي اينكه مخاطبان به محتواي برنامه در فضاي مجازي دست پيدا كنند چه كارهايي كرديد؟

از سال گذاشته يك شماره معرفي كرديم كه به شبكه‌هاي اجتماعي متصل است؛ بعد از آن ارتباط مردم با ما خيلي بيشتر شد طوري كه در هر سحر چندين هزار پيام و صوت به دست ما مي‌رسيد. در اين دو الي سه سال حجم پيامك برنامه به شدت افزايش پيدا كرده و نشان مي‌دهد كه ما بيننده داريم حتي سال گذشته چندين برنده ما از استان‌هاي ديگر بودند.

سال گذشته يكي از مداحان در فاصله‌ ميان برنامه تلفن همراهش را آورد و عكسمان را كه از تلويزيون گرفته شده بود نشانم داد گفتم خانواده گرفتند گفت شيخ فلاني است از خدام نجف و ايشون از نجف گرفته و فرستاده و اطلاع نداشته كه من دعوتم و از آنجا كه هر شب برنامه را مي‌بيند و من را نيز مي‌شناسد برايم فرستاده است.


اين موضوع برايم شيرين بود كه چنين بينندگاني از كشورهاي ديگر داريم. شب آخر ماه مبارك هر سال از مردم بحرين، يمن، عراق و كشورهاي عربي هم جوار عرض محبت و تبريك را دارم چون از آنجا هم بيننده داريم و حتي از يمن نيز به ما پيامك مي‌زدند.

ارتباطتتان با مردم و مخاطبان را چطور مي‌بينيد؟

مردم با ما يك حالت دلدادگي ايجاد كردند، مشكلاتشان را به ما منتقل مي‌كنند و از ما مي‌خواهند كه در دعاهايمان براي آنها التماس دعا داشته باشيم.

درباره نكات اخلاقي و آموزشي كه در برنامه بيان مي‌كنيد برداشت‌ها به چه صورتي بوده؟

يكي دوبار در برنامه گفتم كه در فضاي مجازي به هم تهمت نزنيد فضاي مجازي مثل فضاي حقيقيي است حالا شايد بعضي‌ها بگويند كه برنامه سحر جاي اين حرفاست؟! بله ما بايد در سحر درس اخلاق از اهل بيت را ياد بگيريم. روزه‌داري فقط نخوردن و نياشاميدن نيست بلكه همه اعضا و جوارح بايد روزه‌دار باشد. بر اساس احاديث بزرگان دين، به مردم آموزش‌هايي مي‌دهيم مثلأ به مردم مي‌گوييم كه دروغ نگفتن و تهمت نزدن هم جزئي از روزه است.

اين موضوعات را در بين برنامه به مردم مي‌گوييم و از مردم و مخاطبان بازخورد مي‌گيريم همچنين از آنها مي‌خواهيم كه درباره اين مسائل با ما صحبت كنند.

دلايل موفقيت اين برنامه را چه مي‌دانيد؟

يكي از دلايل موفقيت اين برنامه زمان پخش آن است خوشحاليم و افتخار مي‌كنيم كه توانسته‌ايم در اين سال‌ها مردم بيشتري را جذب كنيم. در تلاشيم كه براي هر نوع بيننده و ذائقه‌اي برنامه داشته باشيم  چرا كه برنامه نبايد يك طرفه باشد و روي يك پاشنه بچرخد.

چقدر از ظرفيت اين برنامه براي معرفي آثار ارزشمند حوزه دين استفاده كرديد؟

بيش از دو سال است كه در برنامه كتاب معرفي مي‌كنيم؛ از آنجا كه براي عموم مردم صحبت مي‌كنم مثلا يك نوجوان كه ذهن پرسشگري دارد در مطالبي كه در برنامه مي‌خوانم بالاخره ذهنش به اين سمت مي‌رود كه منابع اين مطلب چيست و من براي اثبات كلامم كه به دل مخاطب بنشيند مدرك صفحه و حتي عدد رقم گفته‌ام.

سيماي استاني چقدر از اين ظرفيت(اجرا با اين سبك و سياق) استفاده مي‌كند؟

سال 94 برنامه دين و زندگي داشتم كه استقبال زيادي شد و لي اين برنامه‌ها پشتوانه مي‌خواهند و رسانه نيز تا جايي حمايت مي‌كند اما الحمدلله رويكرد مديران در حال حاضر نسبت به سال‌هاي گذشته رويكرد خوبي است و پخش برنامه‌هاي معارفي خيلي بيشتر از سال‌هاي گذشته شده است.

باتوجه به اينكه از مسجد به اين عرصه وارد شده، ورود بچه‌هاي مذهبي به عرصه اجرا و هنر را چگونه ارزيابي مي‌كنيد؟

هم ضرورت اين كار زياد است و هم ظرفيتش موجود دارد. يك بخشي از اين موضوع به ما به عنوان دست‌اندركار بر مي‌گردد كه بايد شرايط آن را ايجاد كنيم. ما نبايد در عرصه هنر از ديگران عقب بيفتيم، اينكه بگوييم ما مذهبي هستيم و همين به تنهايي يك امتياز است كافي نيست.

بلكه بايد در عرصه علم و هنر هم قوي باشيم، به درجه‌اي برسيم كه با ديگران قابل رقابت باشيم. هر كسي در رشته و زمينه‌اي كار مي‌كند، بچه‌هاي مذهبي هم سعي كنند معارف را با جلوه هنري كار كنند و يك نمايي از دين ارائه دهند كه رشد و نماي بهتري از معارف دين در جامعه ايجاد كند.

جوانان نسل جديد بيشتر در فضاي مجازي به سر مي‌برند كه هنر فرصت خوبي براي ارتباط با جوانان مي‌دهد، از اين‌رو بچه‌هايي با بنيه مذهبي بايد دل به دريا بزنند و در اين عرصه وارد شوند.

سخن پاياني و كلام آخر...

ما ادعا نمي‌كنيم كه كامل هستيم هميشه نيز در حال تحقيق هستيم و مي خواهيم كارمان پيشرفت داشته باشه و نكاتي اگر عنوان شود مي‌پذيريم؛ اگر دوستان راهنمايي كنند خيلي هم مشعوف و خوشحال مي‌شويم همچنين توقع حمايت هم از جامعه مذهبي داريم تا برنامه خوب و فاخر روي آنتن برود.